تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۱۴
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۳۲۳۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بازار خودرو کی تمام برقی می‌شود؟

‌می‌متالز - فرض بر اینکه از همین حالا همه تولیدات خودرو‌ها از نوع برقی باشند، با ۲ میلیارد خودروی بنزینی در حال تردد چه باید کرد؟ به زودی هزینه تولید خودرو‌های برقی و قیمت آن‌ها هم‌تراز خودرو‌های بنزینی می‌شود، اما این تازه میانه نبرد است.

به گزارش می‌متالز، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در نشست سالانه سهامداران به این حقیقت مهم اشاره کرد که «آنچه اهمیت دارد، ناوگان در حال تردد است.» کارشناسان هم می‌گویند در اواسط همین دهه، خرید خودرو‌های برقی با قیمت خودرو‌های بنزینی کنونی ممکن می‌شود. اما حداقل چند دهه وقت لازم است که کل خودرو‌های در حال تردد در طرح‌های جایگزینی خودرو‌های فرسوده، جای خود را به خودرو‌های برقی بدهند.

ماسک در پاسخ به این سوال که چه زمانی خودرو‌های برقی نیاز به بازیافت باتری پیدا می‌کنند، گفت: حدود ۲ میلیارد خودروی سبک و سنگین، سواری و تجاری در حال تردد هستند. سالانه ۱۰۰ میلیون خودروی جدید تولید شده و وارد گردونه حمل‌ونقل می‌شود. خودرو‌های سبک و سنگین حدود ۲۰ سال در گردونه حمل‌ونقل در حال تردد باقی می‌مانند. کل خودرو‌های برقی در جهان هنوز به یک درصد کل خودرو‌ها نرسیده‌اند. حداقل ۳۰ تا ۴۰ سال دیگر وقت باقی است که تسلا دیگر نیازی به حفاری و استخراج از معادن نداشته باشد.

اما در اکتبر سال ۲۰۲۰ ماسک گفته بود که هدف‌گذاری کرده است تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید تسلا را به ۲۰ میلیون دستگاه در سال برساند. سوال بسیار خوبی که ایلان ماسک می‌پرسد این است که آیا جایگزینی یک درصد از خودرو‌های سوخت فسیلی [گازوئیلی و بنزینی]با خودرو‌های برقی با این سرعت، ما را به جایی می‌رساند؟

وقتی میزان تولید تسلا را در سال ۲۰۱۹ با گفته ایلان ماسک می‌سنجیم، عمق کار و بلندپروازی وی روشن می‌شود. زمانی که ماسک ۲۰ میلیون خودرو در سال را هدف‌گذاری می‌کرد، کل تولید تسلا در آن سال ۳۶۷هزار و ۵۰۰ دستگاه بود.

یکی از بزرگ‌ترین موانع گسترش خودرو‌های برقی، قیمت آن به شمار می‌رود که البته در سال‌های اخیر، کاهش داشته است. بخشی از این کاهش قیمت به خاطر کاهش قیمت باتری‌های خودرو است. در سال ۲۰۲۰ گزارش‌ها نشان می‌داد که فقط ۵ درصد از خودرو‌های فروخته شده، برقی هستند، برای همین هم با گذشت این همه سال هنوز کمتر از یک درصد از خودرو‌های در حال تردد برقی شده‌اند. با سرعتی که فروش خودرو‌های برقی پیدا کرده، پیش‌بینی کارشناسان این است که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ درصد و در سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد از خودرو‌های نو برقی باشند و از سال ۲۰۴۰ به بعد خودروسازان دیگر خودروی بنزینی تولید نکنند. پیش‌بینی دیگر کمی محافظه‌کارانه‌تر است و در گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، تا سال ۲۰۵۰ فقط ۶۲ درصد از فروش خودرو‌های نو از نوع برقی خواهد بود. اگر قرار باشد تا سال ۲۰۵۰ برقی شدن خودرو‌ها به ۹۵ درصد برسد، باید از سال ۲۰۳۵ فروش همه خودرو‌های نو به مدل‌های برقی محدود شود. البته بریتانیا از سال ۲۰۳۰ و ایالات کالیفرنیا در آمریکا از سال ۲۰۳۵ فروش خودرو‌های بنزینی را ممنوع می‌کند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هدف‌گذاری کرده که تا سال ۲۰۳۰ معادل ۵۰ درصد از خودرو‌های تولیدی برقی شوند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده