تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۴۴۵
کد خبر: ۲۳۲۵۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در بازار مشتقه بورس انرژی رقم می‌خورد؛

معامله برق در نماد‌های فصلی در بورس انرژی از فردا

‌می‌متالز - از فردا امکان انجام معامله برق در نماد‌های با دوره تحویل فصلی در بازار مشتقه بورس انرژی ایران میسر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، قابلیت معامله نماد‌های فصلی در بازار سلف مصرف‌کنندگان بزرگ و عمده‌فروشی فراهم شد و از فردا امکان انجام معامله برق در نماد‌های با دوره تحویل فصلی در بازار مشتقه بورس انرژی ایران میسر می‌شود.

با افزایش شمار مشارکت‌کنندگان در بازار برق و هم‌چنین برای پوشش نیاز‌های فعالان این بازار، از ۲۸ مهر ماه امکان انجام معامله برق در نماد‌های با دوره تحویل فصلی در بازار مشتقه (بازار سلف مصرف‌کنندگان بزرگ و عمده‌فروشی) بورس انرژی ایران میسر می‌شود.

هم‌چنین برای تمام نماد‌های مورد اشاره، حداکثر حجم قابل‌معامله در هر سفارش برابر با ۱۰ میلیون و دامنه نوسان بدون محدودیت در نظر گرفته شده‌است.

مشترکان بازار برق بورس انرژی ایران از حدود ۹۰ مشترک در سال گذشته، امروز به ۷۶۸ مشترک رسیدند که از این تعداد ۴۲۵ مشترک صنعتی کد دریافت کرده‌اند. ۴۸ شرکت خرده‌فروشی نیز معرفی شدند که ۴۳ شرکت موفق به دریافت کد خرده‌فروشی شده‌اند. تعداد نیروگاه‌های معرفی‌شده نیز ۴۲ نیروگاه خصوصی و ۲۶ نیروگاه دولتی است.

با اضافه شدن نماد فصلی به بازار مشتقه بورس انرژی ایران، امکان انجام معامله کلیه نماد‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی (بارپایه، میان‌باری، کم‌باری و بارپیک)، برای فروشندگان (نیروگاه‌ها) و خریداران (مصرف‌کنندگان بزرگ صنعتی، خرده‌فروش‌ها و یا شرکت‌های توزیع) وجود دارد.

نماد‌های فصلی افزون‌بر این که قابلیت انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارند، تمام نیاز‌های مصرف‌کنندگان را پوشش می‌دهند و به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی خریدار کمک می‌کنند.

از سوی دیگر مزیت این نماد برای نیروگاه‌ها افزون‌بر معافیت مالیاتی این است که ارزش معامله خود را زودتر دریافت می‌کنند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده