تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۰
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۳۲۸۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تاکید دبیر انجمن سنگ آهن ایران بر فروش سنگ آهن در بورس کالا

‌می‌متالز - سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران، درمورد مصوبه اخیر وزارت صمت درباره عرضه کلیه محصولات سنگ آهن و فولاد اظهار داشت: تولیدکنندگان سنگ آهن با در نظر گرفتن شرایط تولید خود می‌توانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و مصوبه جدید به معنای فروش تمام سنگ آهن در بازار آزاد نیست.

به گزارش می‌متالز، عسگرزاده همچنین افزود: مصوبه جدید وزارت صمت واحد‌های پایین‌دستی زنجیره فولاد را به عرضه در بورس کالا ملزم کرده است و مانع از عرضه حلقه‌های بالایی زنجیره در بورس نمی‌شود. این مصوبه در جهت عرضه کل محصولات این کارخانه‌ها در بورس کالا و ممنوعیت فروش محصولاتشان خارج از بورس است.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: ما در حال مذاکره هستیم که برای فرآیند عرضه سنگ آهن تا آهن اسفنجی در بورس کالا تمهیداتی در نظر گرفته شود و فکر می‌کنم که می‌شود فرآیند مناسبی برای آن طراحی کرد، اما فعلا تصمیمی برای این منظور گرفته نشده است و کماکان با نظر تولیدکننده و مصرف‌کننده عرضه صنایع بالادستی در بورس کالا انجام خواهد شد.
وی با استقبال از ایده ایجاد بورس کالای دوم، خاطرنشان کرد: اگر بورس دومی باشد که وضعیت انتخاب بورس را برای عرضه تولیدکنندگان فراهم کنند، شرایط مطلوب‌تری ایجاد خواهد شد و این مساله منافاتی با عرضه مواد اولیه در بورس کالا ندارد. به این ترتیب، عرضه در بورس از حالت انحصار خارج خواهد شد و شائبه این‌که هیات مدیره بورس بتواند در بحث سیاست‌های کلان بورس تأثیرگذاری کند، از بین خواهد رفت.
سعید عسگرزاده در خاتمه عنوان کرد: برای عرضه محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد باید فرآیند‌هایی طراحی شود تا طی یک ساختار هماهنگ منافع تولیدکننده، مصرف‌کننده و مصرف‌کننده نهایی به صورت همزمان دیده شود و از تشتت نظرات و اختلافاتی که در بخشنامه‌ها به وجود می‌آید، جلوگیری شود. در حال حاضر مشکلاتی در عرضه داریم و باید تصمیم مشخصی از طرف وزارتخانه در این مورد گرفته شود.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده