تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۱۷۰۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

از طرح فولادی مجلس تا ورود سنگ آهنی‌ها به بورس/ زنجیره ارزش نیازمند تعامل میان حلقه‌های تولیدکننده

‌می‌متالز - مجلس شورای اسلامی تاکید بسیاری بر تنظیم بازار فولاد و وضعیت صادراتی این صنعت دارد، اما با این حال طرح ارائه شده از سوی کمیسیون صنایع و معادن همچنان در نوبت ورود به صحن قرار داشته و نتیجه نهایی از این مطالعات حاصل نشده است.

به گزارش می‌متالز، سال گذشته زمزمه‌های ورود مجلس برای کنترل بازار فولاد رسانه‌ای شد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دنبال رفع مشکلات این صنعت و کاهش واسطه گری و همچنین تامین مواد اولیه حلقه‌های پایین دستی طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد را عنوان و به دنبال تصویب آن بود.

در این باره عزت‌الله اکبری تالارپشتی گفته بود، پس از تصویب بودجه ۱۴۰۰، طرح برای تصویب به صحن علنی خواهد رفت.

هرچند مشکلات بازار صنعت فولاد با قیمت گذاری دستوری و دخالت‌های دولتی برطرف نمی‌شود و امروز با عرضه سنگ آهن در بورس کالا این زنجیره به توزیع سود عادلانه نزدیک‌تر شده و به نوعی می‌توان به حذف نظام واسطه گری امیدوار بود، اما خبری از اجرایی شدن و تصویب طرح مجلس برای این صنعت استراتژی نیست.

حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع بیان کرد: طرح فولاد طرحی گسترده‌ای است که به تنظیم گری در حوزه فولاد و صادرات آن پرداخته است.

وی افزود: کمیسیون وظیفه خود درباره این طرح را انجام داده است و در نوبت صحن قرار گرفته است، اما اینکه چرا این طرح در دستور جلسه صحن قرار نگرفته موضوعی است که باید از اعضای هیات رییسه پیگیری کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولویت به موضوعات مختلف از جمله تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی مورد تاکید قرار گرفته است، زیرا بسیاری از موارد نیاز به قانون گذاری ندارد بدلیل آنکه وزارت صمت خود متولی صنعت فولاد بوده و سیاتگذاری‌ها توسط دولت انجام می‌گیرد.

آن طور که مشخص است وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با تصمیم گیری درست و کارشناسی موضوع صادرات و تامین مواد اولیه را پیش از ورود قانونی مجلس حل کند.

در حال حاضر هرچند عرضه سنگ آهن در بورس کالا راهکاری برای شفاف سازی قیمت است که در ۲ ماه اخیر اجرایی شده، اما واکنش فولادی‌ها حاکی از تمایل به قیمت گذاری دستوری است که می‌تواند توازن در زنجیره ارزش را از بین ببرد.

در واقع تامین مواد اولیه به قیمت ارزان و صادرات محصول نهایی به قیمت جهانی منجر به افزایش حاشیه سود تولیدکنندگان فولاد خواهد شد.

از سویی دیگر ادامه چنین روندی سرمایه گذاری در حوزه سنگ آهن را تحت تاثیر قرار داده و احتمال واردات مواد اولیه در سال‌های پیش رو را تقویت خواهد کرد.

درواقع نه دخالت در قیمت گذاری نه اجرایی شدن طرح‌های نظارتی نمی‌تواند مشکلات میان سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها را برطرف کند بلکه این زنجیره نیازمند تعامل میان تولیدکنندگان و تقسیم سود عادلانه است.

در این بین طرح فولادی مجلس هم در صف ورود به صحن قرار دارد، اما بازار خودرو جذابیتی بیش از فولاد پیدا کرده و این موضوع زودتر به مرحله بررسی رسیده است، در حالی که صنعت فولاد در حلقه بالادست خودروسازی قرار دارد.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده