تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۳۳۷۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهامداران نگران نباشند/ بازار سبز می‌شود

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: به طور معمول رشدی که در ۶ ماه ابتدایی سال در بازار وجود دارد در ۶ ماه دوم دیده نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، شاخص امروز پس از روز‌ها مثبت بسته شد و با رشد ۹۵۰۰ واحدی به کار خود پایان داد؛ اما آنچه باعث نگرانی سهامداران شده این است که به رغم مثبت بودن شاخص پرتفو‌ها همچنان زیان ده و یا با سود بسیار اندک همراه است.

ابوالقاسم آقادوست، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: مشکل اصلی ریزشی بودن شاخص این است که نقدینگی لازم برای حرکت بازار و روان شدن معاملات وجود ندارد و در ماه‌های گذشته بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه خود را از بازار خارج کردند.

وی در ادامه اعلام کرد: علت این مساله این است که حمایت‌های لازم از جانب دولت و نهاد‌های مربوطه صورت نگرفته و سهامداران امیدی به رشد شاخص و پرتفو‌ها نداشته باشند و سهام شرکت‌ها به رغم ارزندگی بالا معامله نشوند. در واقع باعث به وجود آمدن بی اعتمادی در بازار شده است.

آقا دوست با اشاره به اینکه وقتی که اعتماد و امید در بازار وجود نداشته باشد بازار شکل فرسایشی به خود می‌گیرد، افزود: در چنین شرایطی سهام شرکت‌ها ریزشی شده و افرادی که نیاز به نقدینگی دارند سهام خود را می‌فروشند و باعث ریزش بازار و کاهش قیمت‌ها می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چرا شاخص رشد می‌کند، اما پرتفو‌ها همچنان زیان ده هستند، گفت: ترکیب شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده اند با یکدیگر اختلاف زیادی داشته و همسان نیستند. این موضوع باعث شده تا شرکت‌های سود ده باعث افزایش شاخص شوند، اما پرتفو‌ها همچنان زیان ده باشند.

او با بیان اینکه روند معاملات آغاز هفته بستگی به معاملات روز پایانی هفته قبل دارد، اعلام کرد: با وجود اینکه ممکن است مثبت بودن امروز شاخص دستوری بوده باشد، پیش بینی می‌شود در اولین روز هفته جاری معاملات مثبت آغاز شده و تا روز یکشنبه نیز این روند صعودی خود را حفظ کند.

آقا دوست ادامه داد: در چند ماه اخیر قیمت کامودیتی‌ها افزایشی بوده، اما به دلیل اینکه اعتماد در بازار سرمایه وجود نداشت باعث به وجود آمدن تغییر خاصی در روند بازار نشد اگر اعتماد از دست رفته به بازار برگردد از این نظر نیز می‌توان امید داشت روند شاخص صعودی شود. به اعتقاد من صنایع فولادی، انفورماتیک و پتروشیمی می‌تواند تاثیر بسزایی در روند بازار داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: به طور معمول رشدی که در ۶ ماه ابتدایی سال در بازار وجود دارد در ۶ ماه دوم دیده نمی‌شود؛ البته در دو ماهه پایانی سال یعنی بهمن و اسفند می‌توان امید بیشتری به بازار داشت.

منبع: چابک آنلاین

عناوین برگزیده