تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۱
بازدید: ۴۳۹
کد خبر: ۲۳۳۸۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

اثرات منفی افزایش سرمایه طولانی و استقبال از تصمیم جدید سازمان بورس

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اعلام آثار منفی افزایش سرمایه طولانی از تصمیم جدید سازمان بورس در کوتاه کردن تامین مالی شرکت‌ها استقبال کرد.

به گزارش می‌متالز، الناز جمالی با انتشار مطلبیبا عنوان "ترس در دل سهامداران" اعلام کرد: کوتاه‌شدن فرآیند افزایش سرمایه، یکی از اخبار مثبت و قابل‌توجه روز‌های گذشته بود. امری که می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند توسعه شرکت‌ها و همچنین افزایش کارآیی بازار سرمایه داشته باشد.

در حالی یکی از معضلات بازار سرمایه، طولانی بودن فرآیند‌های اجرایی در خصوص توسعه شرکت‌ها و اقدامات بنگاه‌های فعال در بازار است که یکی از این موارد، روند افزایش سرمایه شرکت‌ها است که نه‌تن‌ها زمان زیادی باید صرف اجرای آن شود، بلکه مراحل زیادی را نیز باید طی کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به قدیمی بودن قوانین مربوط به فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها در قانون تجارت و همچنین کوتاهی برخی شرکت‌ها در انجام به‌موقع وظایف در مراحل افزایش سرمایه و از سوی دیگر، زمان‌بر بودن بازگشت نمادها، مشکلات زیادی در بازار ایجاد شده است.

این موارد موجب شده برخی از سهامداران به دلیل وجود تردید در زمان بازگشت نماد‌ها و بازگشت به تابلو معاملاتی، قبل از زمان افزایش سرمایه (پیش از توقف نماد به دلیل انجام فرایند افزایش سرمایه) اقدام به فروش سهم کنند. به عبارت دقیق‌تر، بیشتر سهامداران قبل از برگزاری مجمع اقدام به فروش سهم و خروج از آن می‌کنند و ترجیح می‌دهند نقدینگی را در سهامی که به مجمع می‌رود، قرار ندهند.

از سوی دیگر در برخی موارد، فرآیند افزایش سرمایه زمان‌بر است و این موضوع، گاهی به نارضایتی سهامداران منجر می‌شود.

از منظر کلی، تصمیم به افزایش سرمایه، اقدامی مثبت در راستای تامین منافع آتی سهامداران است، زیرا منابع مالی جدید غالبا در راستای یک طرح توجیهی خاص به منظور رشد تولید و سودآوری شرکت مصرف می‌شود. این اقدام از آنجا که افق رشد سودآوری را برای شرکت به تصویر می‌کشد، معمولا استقبال سرمایه‌گذاران و رشد P/ E سهم را در پی دارد. اما با طولانی شدن فرآیند زمانی اعمال افزایش سرمایه، سهامداران تمایل زیادی به شرکت در افزایش سرمایه نشان نداده‌اند و نمی‌دهند.

این در حالی است که با تصمیم اخیر سازمان بورس مبنی بر ارائه راهکار‌های مناسب در زمینه کوتاه‌تر شدن فرآیند اجرا و زمان افزایش سرمایه، افق روشنی پیش روی شرکت‌ها خواهد بود و از یکسو فرآیند‌های پیچیده شرکت‌های خواهان افزایش سرمایه را کاهش داده و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را رفع می‌کند و از سوی دیگر، رضایت سهامداران را به دنبال دارد و خروج سرمایه از نماد‌های در انتظار افزایش سرمایه را از بین خواهد برد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده