تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۶
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۳۳۹۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش هفتگی بورس تهران؛

شاخص کل و شاخص هم‌وزن کاهشی شدند

‌می‌متالز - در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در هفته منتهی به ۵ آبان، نسبت به هفته منتهی به ۲۹ مهرماه کاهشی شد؛ همچنین، شاخص کل بورس نیز کاهش ۲.۹۵ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۵ آبان ۱۴۰۰، حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۲۴.۸۷ درصد کاهش، از ۲۴۸ هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال به ۱۸۷ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۳۰ میلیارد و ۲۶۵ میلیون سهم در هفته گذشته به ۲۲ میلیارد و ۵۰۱ میلیون سهم رسید که کاهش ۲۵.۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.


وضعیت صعود و نزول بازار‌ها


در هفته یادشده، تمامی بازار‌ها نسبت به هفته گذشته خود کاهشی شدند؛ این در حالی است که تنها بازار بدهی، روند افزایشی داشت.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۲۲.۶۷ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرد و از ۱۰۱ هزار و ۵۸ میلیارد ریال به ۷۸ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۲۹ مهرماه ۱۲ میلیارد و ۳۹۷ میلیون سهم بود به ۹ میلیارد و ۳۲۶ میلیون سهم در هفته جاری رسید و کاهش ۲۴.۷۸ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام کاهشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به ۵ آبان نسبت به هفته گذشته خود، ۳۴.۷۹ درصد کاهش یافت و از ۷۵ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال به ۴۹ هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۲۱.۳۶ درصد کاهش، از ۱۲ میلیارد و یک میلیون سهم به ۹ میلیارد و ۴۳۷ میلیون سهم رسید.

بازار بدهی برخلاف بازار‌های دیگر، هفته‌ای سبز را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات این بازار با رشد ۱۱۳.۴۱ درصدی از ۳ هزار و ۳۰۷ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۷ هزار و ۵۷ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۵ آبان رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۳.۳۱ میلیون برگه به ۷.۵۱ میلیون برگه رسید که رشد ۱۲۶.۹۸ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۲۹ مهرماه ۱۵۶ میلیارد ریال بود که در هفته منتهی به ۵ آبان به ۱۲۶ میلیارد ریال رسید و کاهش ۱۹.۳۷ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۹۹.۹۲ درصد کاهش، از ۱.۱۲۷ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۰.۹۲ میلیون قرارداد در هفته جاری رسید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۵ آبان در مقایسه با هفته پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۶۸ هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال در هفته قبل به ۵۲ هزار و ۲۱۴ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و کاهش ۲۳.۸۲ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افت ۲۱.۲۴ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۴ میلیارد و ۷۳۶ میلیون یونیت به ۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون یونیت رسید.


شاخص کل کاهشی شد


بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۵ آبان نسبت به هفته گذشته خود افت ۲.۹۵ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد کاهش یافت که افت ۴۲ هزار و ۴۳۰ واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته جاری نسبت به هفته قبل روندی کاهشی داشت و با ۵.۲۶ درصد کاهش از ۳۹۷ هزار و ۲۶۳ واحد به ۳۷۶ هزار و ۴۷۲ واحد رسید و ۲۰ هزار و ۷۹۰ واحد کاهش یافت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده