تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۶
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۳۲۰۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش هفتگی بورس تهران؛

دنده معکوس شاخص کل نسبت به هفته گذشته

‌می‌متالز - در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات در هفته منتهی به ۲۱ مهر، نسبت به هفته پیش از آن کاهشی شد؛ این در حالی است که حجم معاملات افزایش ۱.۸۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۲۱ مهر ۱۴۰۰، حاکی از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین با ۵.۳۹ درصد کاهش، از ۲۶۷ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریال به ۲۵۳ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۲۸ میلیارد و ۱۵ میلیون سهم در هفته گذشته به ۲۸ میلیارد و ۵۳۷ میلیون سهم رسید که افزایش ۱.۸۶ درصدی را نشان می‌دهد.


وضعیت صعود و نزول بازار‌ها


در هفته یادشده، بازار‌ها نسبت به هفته گذشته خود، روند متغیری را طی کردند.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۱۷.۵۸ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته قبل تجربه کرد و از ۸۸ هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال به ۱۰۴ هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته قبل ۱۰ میلیارد و ۱۱۱ میلیون سهم بود به ۱۲ میلیارد و ۳۰۳ میلیون سهم در هفته جاری رسید و افزایش ۲۱.۶۸ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام در هفته منتهی به ۲۱ مهرماه، معکوس با بازار اول سهام بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین، ۲۷.۰۱ درصد کاهش یافت و از ۱۱۳ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال به ۸۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۱۲.۹۰ درصد کاهش، از ۱۴ میلیارد و ۶۷ میلیون سهم به ۱۲ میلیارد و ۲۵۲ میلیون سهم رسید.

بازار بدهی، هفته‌ای سبز را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات این بازار با رشد چشمگیر ۳۱۹.۲۱ درصدی از ۲ هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال به ۱۰ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال در هفته یاد شده رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۲.۵۴ میلیون برگه به ۱۰.۶۹میلیون برگه رسید که رشد ۳۲۱.۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته پیسین ۲۶۳ میلیارد ریال بود که در هفته گذشته به ۲۴۴ میلیارد ریال رسید و کاهش ۷.۱۱ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش چشمگیر ۱۹ هزار و ۵۱۴ درصدی از ۲.۲۸ میلیون قرارداد به ۴۴۶.۴۱ میلیون قرارداد رسید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۲۱ مهر در مقایسه با هفته پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۶۳ هزار و ۱۰۴ میلیارد ریال به ۵۵ هزار و ۵۵۴ میلیارد ریال رسید و کاهش ۱۱.۹۶ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افت ۸.۰۲ درصدی در این هفته نسبت به هفته پیشین از ۳ میلیارد و ۸۳۲ میلیون یونیت به ۳ میلیارد و ۵۲۵ میلیون یونیت رسید.


شاخص کل کاهشی شد


بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۲۱ مهر نسبت به هفته پیشین افت ۶.۱۰ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد کاهش یافت که افت ۹۰ هزار و ۸۱۸ واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته یاد شده نسبت به هفته گذشته روندی کاهشی داشت و با ۸.۰۸ درصد کاهش از ۴۲۷ هزار و ۲۸۶ واحد به ۳۹۲ هزار و ۷۷۹ واحد رسید و ۳۴ هزار و ۵۰۷ واحد کاهش یافت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده