تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۳۳۹۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشکلات بانکی کشور ربطی به بانکداری اسلامی ندارد

‌می‌متالز - نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقاتی که در شبکه بانکی می‌افتد، ربطی به اسلام و شریعت و بانکداری اسلامی یا غیراسلامی ندارد. بلکه به کج رفتاری ها، عدم نظارت و شرایط خاص اقتصادی کشور مرتبط است.

به گزارش می‌متالز، فرید موسوی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در برنامه غیرمحرمانه اظهار داشت: سال ۵۷ پس از انقلاب حرکت به سوی بانکداری اسلامی یکی از الزامات به شمار می‌رفت بدین منظور قانون بانکداری اسلامی به تصویب رسید و تمام عملیات شبکه بانکی از آن روز به سمت اجرای فرامین اسلام در عملیات بانکی حرکت کرد. اما اینکه به هر حال امروز توانسته ایم به تمامی اهداف خود در این قانون دست یابیم یا خیر؛ کارشناسان و صاحبنظران نظرات متفاوتی در این رابطه دارند.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بانکداری امروز ما بانکداری بدون ربا است و هنوز نتوانسته ایم آنچه در بانکداری اسلامی مورد تاکید است، به اجرا درآوریم. در مقابل، بسیاری از صاحبنظران نیز نظر دیگری دارند و معتقدند که بانکداری کنونی طی این سال‌ها به حالت بومی رسیده و همان بانکداری اسلامی است به این دلیل که هم ربا در آن حذف شده و هم عقود مختلف در آن رعایت می‌شود و براساس همان آموزه‌های اسلامی طراحی شده است.

موسوی اضافه کرد: نکته‌ای که باعث ایجاد این تناقضات شده، این است که در حال حاضر هنوز نتوانسته ایم آموزش‌های لازم در خصوص بانکداری اسلامی را در دانشگاه‌ها به صورت آکادمیک و در جامعه به صورت فرهنگسازی تبیین کنیم تا براساس این آموزه‌ها پیشرفت‌ها و توسعه خود را در بانکداری امروز در کشور به نتیجه برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: سعی بر این است که در نظام بانکی و سیاستگذاران حداکثر آنچه ممکن است، در حوزه بانکداری اسلامی اجرا شود تا بانکداری کشور را متناسب با آموزه‌های اصلی که ریشه در فرهنگ و دین ماست طراحی و اجرا کنیم.

موسوی در پاسخ به این سوال که چه نسبتی از قانون بانکداری اسلامی تحقق یافته است، گفت: مطالعه علمی خاصی در این رابطه صورت نگرفته که بتوان به صورت عدد و درصد اعلام شود و بخشی از انتقاداتی که نسبت به بانکداری اسلامی می‌شود، منتج از شرایط خاص اقتصادی در کشور است. متاسفانه از این شرایطی که به نظام بانکداری کشور تحمیل شده می‌توان این برداشت را داشت که آموزه‌های بانکداری اسلامی اجرا نشده است، ولی تمام این صحبت‌ها یک فرض می‌باشد و به صورت علمی مورد بحث و پژوهش قرار نگرفته تا امروز بتوانیم مشخصا درباره میزان تحقق یافتن قانون بانکداری اسلامی صحبت کنیم. لیکن با توجه به نظارتی که بر تمامی عملکردی که در نظام بانکداری اسلامی وجود دارد، می‌توان گفت که اجرای حداکثری بانکداری اسلامی در کشور صورت گرفته است، لیکن نیاز است که این نکته را به جامعه اعلام کنیم که بانکداری اسلامی کشور و اصولی که در آن اجرا می‌شود مشکل خاصی ندارد و دستورالعمل ها، قوانین و چارچوب‌هایی تعریف شده مبتنی بر بانکداری اسلامی است و شاید مجریان و شرایطی که در اقتصاد کشور حاکم شده، باعث شده تا اجازه اجرای حداکثری آن وجود نداشته باشد و با چنین شرایطی در نظام بانکداری کشور مواجه باشیم.

وی تصریح کرد: توسعه بدون نظام تامین مالی هیچ کجای دنیا شکل نمی‌گیرد، کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست. در کشوری که بیش از ۸۰ درصد بار نظام تامین مالی آن بر دوش شبکه بانکی است نمی‌توان توسعه و بانک را از یکدیگر جدا کرد و بدون شک این دو با هم عجین هستند.

موسوی با بیان اینکه آنچکه نقشه راه برای توسعه نداریم، گفت: هنوز آمایش سرزمینی وجود ندارد و اولویت‌ها استخراج نشده است. از طرفی اگر نقشه راه نیز مشخص باشد، نظام بانکی با مجموعه‌ای از چالش‌های مهمی از جمله چالش درون سیستمی و محیطی روبه‌روست.

وی افزود: ادعایی نداریم که آنچه در سیستم بانکی اتفاق می‌افتد صد در صد منطبق است، لیکن در شبکه بانکی تلاش می‌شود تا آنچه رخ می‌دهد مبتنی بر آموزه‌ها و دین باشد.

موسوی اضافه کرد: امروزه اتفاقاتی که در شبکه بانکی می‌افتد، ربطی به اسلام و شریعت و بانکداری اسلامی یا غیراسلامی ندارد. این گونه مسائل به کج رفتاری ها، عدم نظارت و شرایط خاص اقتصادی کشور مرتبط می‌باشد که در شبکه بانکی اتفاق افتاده است.

وی عنوان کرد: ۸۰ درصد بار نظام مالی کشور برعهده شبکه بانکی است که خود حال خوشی ندارد و این حال ناخوش یک شبه حاصل نشده است. برخی انفعالات در نظام اقتصادی کشور اتفاق افتاده که بانک نیز در کنار آن متاثر بوده است.

موسوی خاطرنشان کرد: اینکه همه مشکلات بانکی را به بانکداری اسلامی منتصب کنیم، خطاست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده