تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۳۴۱۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست بورس تهران:

معاملات الگوریتمی سهام حق سفارش سرخطی ندارند/ فاصله یک ثانیه‌ای

‌می‌متالز - سرپرست بورس تهران با بیان اینکه الگوریتم‌ها حق گذاشتن سفارش در پیش گشایش بازار را ندارند، گفت: در صورت عدم رعایت فاصله یک ثانیه‌ای ایجاد سفارش و حذف با متخلف برخورد خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محمود گودرزی درباره انجام معاملات الگوریتمی گفت: انجام معاملات الگوریتمی منوط به داشتن مجوز‌های لازم از سازمان بورس است و ادعای افرادی که می‌گویند بدون مجوز انجام می‌شود، درست نیست. اگر فردی مدرکی دارد که معاملات الگوریتمی بدون مجوز در حال انجام است به سازمان بورس معرفی کند تا با آن برخورد شود.

وی افزود: برخی معاملات در کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه انجام می‌شود و بخش‌های نظارتی سازمان بورس و بورس تهران بر انجام این نوع معاملات نظارت می‌کنند. در صورتی که یک معامله‌گر در زمانی کمتر چندین سفارش انجام دهد با وی برخورد خواهد شد. به هیچ فرد یا شرکتی مجوزی در این زمینه داده نشده است.

این مقام مسوول ادامه داد: افرادی که به معاملات الگوریتمی ایراد وارد می‌کنند، باید بدانند الگوریتم‌ها حق گذاشتن سفارش در زمان پیش گشایش بازار را ندارند و اصطلاحا نمی‌توانند سرخطی بزنند. افرادی که معتقدند این معاملات نوعی بی عدالتی در حق سهامداران خرد است از این مساله بی خبر هستند.

گودرزی عنوان کرد: معاملاتی که توسط الگوریتم‌ها در زمان بازار انجام می‌شود، برچسب می‌خورد و بخش‌های نظارتی به راحتی می‌توانند این معاملات را تشخیص دهند. افرادی هم که در معاملات پربسامد سفارش‌های کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه می‌گذارند، توسط سیستم شناسایی شده و به آن‌ها تذکر داده می‌شود. فاصله ایجاد یک سفارش و حذف آن توسط معاملات الگوریتمی باید یک ثانیه باشد و در صورت عدم رعایت، تخلف بوده و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده