تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۳۴۳۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس دوم، کمک‌رسان عرضه کالا

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران در پاسخ به سوال» پیشنهاد شما برای نحوه قیمت گذاری مواد اولیه بالادست فولاد نظیر سنگ آهن و کنسانتره و... چیست؟ و دلیل عدم استقبال از عرضه و خرید در بورس کالا چیست؟ ابراز داشت: قیمت‌گذاری مواد اولیه صنایع معدنی که ماده خام محسوب می‌شوند، دغدغه‌ای هست که ماه‌ها و سال‌هاست در کشور وجود دارد. تجربه‌ای که طی سالیان در کشور وجود دارد، همان روش سنتی یعنی بازار آزاد و عرضه و تقاضا است. یعنی عرضه و تقاضا بالانس می‌شود؛ اما این مدل درمورد کامودیتی‌ها مورد پسند دولت نبوده و دولت خود دخالت کرده است.

به گزارش می‌متالز، بورس ذاتا روش درست عرضه است. موارد زیر در عدم موفقیت بورس موثر است: اولا کاش یک شرکت به‌عنوان شرکت بورس کالا نبود و یک سامانه بود. یعنی وقتی نیازمند بورس دوم هستیم نباید از آن احتراز کنیم شاید به عرضه کالا کمک کرد.
ثانیا خاصیت بورس شفافیت آن است. این‌که ما بخواهیم تعیین کنیم کف قیمت و سقف قیمت چقدر باشد، در این‌صورت دیگر بورس یک شیر بی یال و دم است. بهترین حالت مبنا قرار دادن قیمت جهانی است.
مهندس اکبریان در جواب اینکه «دلیل اینکه علی‌رغم آگاهی شرکت‌ها از محدودیت‌های زیست محیطی با حوزه انرژی و حمل و نقل، هنوز اقدامات کافی و قابل دفاع از سمت شرکت‌ها انجام نشده است، کم بودن هزینه‌های این موارد در صورت مالی شرکت‌ها و یا عدم وجود نیروی متخصص در این زمینه است؟» گفت: قوانین محیط زیستی دقیقا مثل تیغ دولبه عمل می‌کند. از یک طرف کسی به تخریب محیط زیست علاقمند نیست، از طرف دیگر هیچ راه‌کاری برای حفظ محیط زیست از این دو سازمان ارائه نمی‌شود.
دلیل این‌که در کشور‌های خارجی در داخل جنگل‌ها و محیط زیست معدن‌کاری می‌کنند، همین است که راهکار‌هایی را دارند برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست؛ اما در ایران راه‌کار فقط مطالبات نقدی است، یعنی صرفا به جریمه بسنده می‌شود.
این خودش یک راهکار می‌طلبد که دولت و تشکل‌های مرتبط راهکار‌هایی بدهند که ما نه فعالیت‌های معدنی را متوقف کنیم و نه شاهد آسیب‌های محیط زیستی باشیم.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران در خاتمه در پاسخ به سوال با توجه به کاهش قیمت جهانی سنگ آهن آیا انتظاری برای کاهش قیمت ضرایب قیمتی به سمت پایین هست؟ «تاکید کرد: اگر کاهش قیمت سنگ آهن همه جا تسری پیدا کند، قیمت آن در داخل کشور هم کاهش خواهد یافت و یا اگر قیمت فولاد کاهش یابد آن نیز بر قیمت سنگ آهن در داخل تاثیر خواهد داشت.
ولی این فقط مستلزم پایین آمدن ضرایب نیست و وابسته به قیمت شمش و... هست، ضمن اینکه این ضرایب خیلی ضرایب منطقی نیست.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده