تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۰۸
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۳۴۴۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت سیزدهم باید از تجارب کشور‌های خارجی در توسعه صادرات غیرنفتی استفاده کند

‌می‌متالز - کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از آنجا که توسعه صادرات غیرنفتی علاوه بر افزایش ارزآوری، امکان توسعه و پیشرفت بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را بدنبال دارد مسئولان دستگاه‌های اجرایی تولیدی و صادراتی دولت سیزدهم باید تقویت این بخش را در اولویت کاری خود قرار دهند.

به گزارش می‌متالز، مهدی واحدی روز سه شنبه تاکید کرد که بلحاظ شرایط نامناسب اقتصاد ایران، توسعه صادرات غیرنفتی و رفع نارسایی‌ها در مسیر این روند، یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی و اقتصادی است که باید مسوولان مربوطه آن را در اولویت برنامه‌های کاری خود قرار دهند.

وی افزود: آگاهی از سیاست تشویقی و حمایتی صادرکنندگان دیگر کشور‌های جهان و همچنین بازبینی و بازنگری در لوایح و قوانین موجود با هدف گسترش توسعه صادرات کـشور، اقدامی بسیار ضروری اسـت که باید توسط مسوولان مربوطه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی نه تنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه از نظـر ایجـاد اشـتغال در داخـل کـشور از اولویـت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: تنوع صادرات غیرنفتی نه تنها دیدگاه اقتصادی، بلکه به عنـوان یـک راه حل سیاسی در راستای پیشبرد اهداف دولت نیز مؤثر است.

واحدی یادآور شد: امـروزه مـسوولان امـر و حتـی مردم و متقاضیان هم می‌دانند که پیشرفت واقعی و پایدار اقتصادی کشور تا حد زیادی به توسـعه صـادرات و بـه دسـت آوردن بازار‌های مطمئن در کشور‌های مختلف وابسته است.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه براساس اهداف برنامـه ششم و هفتم توسـعه اقتـصادی، اجتمـاعی و فرهنگـی کـشور، ایـران در ردیـف صادرکنندگان بزرگ بسیاری از فرآورده‌های مهم صنعتی و راهبردی نظیر مس، آهن، آلومینیـوم، سـیمان، کود‌های شیمایی، محصولات متنوع پتروشیمی، انواع دارو و سـرم و بـسیاری کالاهـای دیگـر قـرار گرفتـه است، گفت:، ولی شرط اساسی آن است که سیاست‌های صادراتی مستمر وپایداری داشته باشیم. همچنـین بایـد نظـام پولی و بانکی، بر توسعه صادرات غیرنفتی با هدف خودگردانی آتی متمرکز شود.

واحدی با بیان اینکه برنامه ریزی برای گسترش صادرات غیرنفتی از دیرباز در سطحی گسترده مورد توجه و اقبال کارشناسـان امـور اقتصادی بوده و از لحاظ نظری و عملی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشته است، تاکید کرد: کشور پهناوری مانند ایران که از منابع سرشار طبیعی برخوردار است، بایـد بتوانـد بـا تولیـد و صـدور محـصولات غیرنفتی در دنیا، به ویژه در منطقه خاورمیانه، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شـود امـا طـی نـیم قـرن گذشـته، نفت، نه تنها مهمترین کالای صادراتی، بلکه عامل اثرگذار ودیکتـه کننـده برنامـه هـا و تحـولات اقتـصادی ایران بوده است.

وی یادآور شد: مطالعات و تحقیقات مختلف حاکی از آن است که روند تولید داخلی و صادرات کشور طی پنج دهه گذشـته نـشان مـیدهـد کـه بـین میزان تولید و حجم تجارت رابطه مستقیمی وجود دارد.

وی اظهار داشت: صادرات غیرنفتی ایران بـه طـور متوسـط تنها ۵.۷ درصد کل صادرات کشور و ۱.۶درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده