تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۳۳۶۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس مسائل اقتصادی؛

صادرات عامل اساسی شناور بودن و پویایی هر اقتصاد است

‌می‌متالز - کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مهمترین عامل بالندگی، پویایی و شناور بودن یک اقتصاد، بخش صادرات است، گفت: همین امر سبب شده که کشور‌های توسعه‌یافته هیچ محصولی را بدون ایجاد ارزش‌افزوده مطلوب به بازار‌های جهانی عرضه نکنند.

به گزارش می‌متالز، اسدالله نیک‌سیرت روز چهارشنبه گفت: بهبود و اصلاح رویکرد‌های اقتصادی را ضروری دانست و افزود: اقتصاد صادرات‌محور یک تجربۀ موفق جهانی است و همۀ کشور‌ها تنها زمانی به توسعۀ اقتصادی رسیده‌اند که نظام اقتصادی خود را برپایۀ این اصل استوار کرده‌اند.

وی افزود: در کشور‌های توسعه‌یافته حتی داشته‌ها و پتانسیل‌های طبیعی مانند نفت نیز به صورت خام به فروش نمی‌رسد. به عنوان نمونه کشوری مانند نروژ هرگز نفت را به عنوان یک منبع درآمد نگاه نمی‌کند بلکه هزینه‌های خود را از محل درآمد‌های صادراتی تنظیم و تأمین می‌کند.

این کارشناس نقش صادرات را در به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصادی یک کشور یادآور شد و ادامه داد: دولت سیزدهم باید امکانات لازم را برای افزایش صادرات و رونق اقتصادی کشور فراهم کند.

نیک‌سیرت اضافه کرد: کشور‌های توسعه یافته در گام اول، نیاز بازار‌های خود را و بعد تلاش می‌کنند با فروش مازاد تولیدات خود در بازار‌های جهانی، ارز مورد نیاز برای تولید دیگر کالا‌های مورد نیاز را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: رونق صادرات نقش بسزایی در بهبود تراز مالی کشور‌ها دارد و می‌تواند با اشتغال زایی و رونق تولید، مشکلات و چالش‌هایی از قبیل بیکاری را رفع کند. علاوه بر آن، برقراری ارتباطات تجاری یکی از زیربنا‌های توسعۀ جوامع است تا جایی که حتی در کشوری مانند آلمان که بازار داخلی با ارز رایج در بازار اروپا (یورو) کار می‌کند نیز صادرات به قدری مهم است که به عنوان یک اصل پذیرفته‌شده مورد توجه و تأکید مسوولان است.

نیک‌سیرت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه فرصت ناب رشد صادرات طی دوره‌های مختلف به دلایلی همچون برجام، جهش نرخ ارز و محدودیت‌های تحریمی کشور‌های همسایه مثل روسیه و قطر فراهم شده، فرصت‌سوزی کشور ما در این زمینه همواره مشهود است.

وی بیان کرد: مروری بر تجربه کشور‌های پیشرو در زمینه توسعه صادرات نشان می‌دهد که اتخاذ سیاست‌های همه‌جانبه و هماهنگی بخش‌های دولتی و خصوصی در این مسیر ضروری است.

نیک سیرت در انتها تاکید کرد: صادرات نفتی به دلیل تاثیرپذیری از چالش‌های سیاسی و تحریم، همواره در معرض تهدید است و باید بهرمندی از فرصت‌های رشد صادرات غیرنفتی و توسعه بازار‌ها و تجارت با کشور‌های همسایه که ضرورتی غیرقابل انکار است، در دستور کار مسوولان امر قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده