تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۱۸
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۳۵۲۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی ارومیه:

توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند سبب توسعه‌یافتگی کشور شود

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ارومیه توسعه صادرات غیرنفتی را باعث تقویت بنیان‌های اقتصادی و ستون توسعه‌یافتگی هر کشور دانست و از دستگاه‌های اجرایی خواست با اصلاح قوانین ومقررات و تقویت زیرساخت‌های لازم بستر تحقق افزایش صادرات غیرنفتی را با هدف شکوفایی و بالندگی اقتصادی کشور را فراهم کنند.

به گزارش می‌متالز، رضا سواری روز دوشنبه، با بیان آنکه صادرات همواره نقش زیادی در توسعۀ پایدار جوامع پیشرفته برعهده داشته، در خصوص دلایل تحقق این امر افزود: به طور معمول افزایش صادرات سبب دسترسی به بازار‌های جدید، تقویت تولید، کاهش بیکاری و افزایش درآمد‌های ارزی و در نتیجه رشد مستمر اقتصادی هر کشور خواهد شد.

وی یادآور شد همین امر سبب شده دولت‌های مختلف همواره بر لزوم توسعۀ صادرات غیرنفتی و عدم‌وابستگی اقتصاد کشور به نفت و منابع زیرزمینی تأکید و برای نیل به این هدف نیز مصوبات و بخشنامه‌های متعددی طراحی، تصویب و اجرا کنند تا تولیدکنندگان و تجار ایرانی بتوانند محصولات تولید داخل را در خارج از مرز‌های کشور بخصوص کشور‌های همسایه و منطقۀ خلیج‌فارس به فروش رسانده و از این راه پایه‌های شکوفایی اقتصاد را محکم نمایند.

سواری با اشاره به اعمال برخی از مشوق‌های صادراتی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، ادامه داد: استفاده از حمایت‌های دولتی و مشوق‌های حمایتی سبب شده که بازرگانان ایرانی بتوانند با حضور در کشور‌های همسایه و احصاء بخشی از نیاز‌های آنها، بازارسازی و بازاریابی خوبی انجام دهند و گوی رقابت را از دیگر کشور‌ها بربایند.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: در آن سال‌ها هر تولیدکننده که توان تولید محصولات و خدمات با کیفیت و استاندارد‌های صادراتی را داشت، توانست به موفقیت خوبی در بازار کشور‌های همسایه و در رقابت با دیگران دست یابد.

سواری بیان کرد: در دیگر کشور‌های جهان با آزادسازی فضای کسب‌وکار، ایجاد پناهگاه‌های مالیاتی و ارایه معافیت‌های مالیاتی، تقویت مزیت‌های نسبی خود، تنظیمات نرخ ارز و تسهیلات به توسعه صادرات خود کمک کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در ابتدا دولت و سپس تولیدکننده و صادرکننده باید تلاش کنند که شرایط و بستر‌ها را برای قطع وابستگی به اقتصاد نفتی فراهم کرده و در این راستا گام بردارند، اما به هر حال برای رسیدن به این هدف، صادرکنندگان باید مورد حمایت قرار بگیرند تا صادرات غیرنفتی کشور بیش از پیش رونق پیدا کند.

سواری در پایان با اشاره به سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری نادرست دولت در سال‌های اخیر، تاکید کرد: تمام موفقیت‌ها و دستاورد‌های تجار و تولیدکنندگان ایرانی در سال‌های اخیر با سیاست‌ها و رویکرد‌های غلط دولت، از بین رفت تا جایی که امروز حتی در کشور‌هایی مانند عراق و افغانستان نیز سهم کالای ایرانی به شدت افت کرده که لازم است تمهیدات لازم برای حضور مجدد در این بازار‌ها اتخاذ و به کار گرفته شود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده