تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۳۴۸۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

ترکیه رقیب جدی فولاد ایران در منطقه/ تعاملات سیاسی لازمه بهبود صادرات فولاد ایران

‌می‌متالز - توسعه صنعت فولاد ترکیه می‌تواند زنگ خطری برای حضور ایران در بازار‌های صادراتی باشد. در حالی که تعاملات سیاسی و افزایش ارتباطات می‌تواند به حضور هرچه بیشتر ایران در بازار‌های منطقه کمک کند.

به گزارش می‌متالز، حضور صنعت فولاد در بازار‌های جهانی با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای افق ۱۴۰۴، امری مهم تلقی می‌شود و این صنعت می‌تواند نقش حیاتی در افزایش صادرات غیرنفتی داشته و ارز لازم برای توسعه‌های درون صنعتی را تامین کند.

اما در این میان عدم رصد به موقع شرایط منطقه و بروز واکنش مناسب نسبت به آن می‌تواند بر میزان توان رقابتی تولیدکنندگان فولاد در این بازار اثر گذار باشد. اتفاقی که با همکاری وزارت خارجه صورت می‌گیرد.

از سویی دیگر مشکلات و موانع داخلی همچون تامین مواد اولیه و انرژی می‌تواند این حضور را کمرنگ کرده و بازار را به رقبا واگذار کند. فراموش نکنیم که صنعت فولاد ایران تحریم است و برای ادامه صادرات نیازمند ارائه امتیازاتی به فروشندگان است، درنتیجه محدودیت‌های داخلی می‌تواند شرایط برای صادرات را دشوار کرده و ریسک آن را افزایش دهد.

این در حالی است که ترکیه به دنبال توسعه صنعت فولاد خود بوده و در حال تصاحب سهم بیشتری از بازار است. صنعت فولاد ترکیه ۶ ماهه اول سال میلادی جاری تولید را به میزان ۲۰ درصد و صادرات را ۵۰ درصد افزایش داده است.

اما همانطور که اشاره شد ایران با تحریم‌های شدیدی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت فولاد مواجه است و این موضوع باعث شد تا ترکیه از فرصت تحریمی ایران به نفع خود استفاده کند.

در این زمینه محمود اکبری، معاون سابق فروش و بازاریابی فولاد مبارکه درباره نقش ترکیه در تصاحب سهم بازار ایران در منطقه گفت: به نظر بنده وزیر امور خارجه هرکشوری نقشی موثر‌تر نسبت به وزیر اقتصاد یک کشور دارد. همچنین وزیر صنعت نیز نقش مهمی در توسعه بازار‌های صادراتی دارد.

وی اضافه کرد: ارتباطات سیاسی خوبی توسط کشور‌های دیگر در بازار‌های هدف ایجاد شده و شاید ما آن طور که باید در این بخش کار نکرده ایم. همانطور که کشور‌های هدف با وضع یک تعرفه ترجیحی می‌توانند صنعت کشور دیگری را با مشکل همراه کند. این اتفاقی است که تقریبا در حال وقوع است.

اکبری با اشاره به کشور ترکیه بیان کرد: عمده سرمایه گذاری‌های ترکیه در محصولات طویل نسبت به تخت است در حالی که ما سرمایه گذاری‌های بیشتری در صنایع تخت داشته و می‌توانیم در این بخش فعالیت داشته باشیم.

وی درباره حضور در بازار عراق نیز بیان کرد: هرچند بازار عراق در سال‌های اخیر بازار چندان خوبی نبوده، اما در صادرات به این کشور همیشه جزو دو کشور اول بوده ایم. این موضوع با تقویت ارتباط‌های سیاسی تقویت شود. امروز نرخ میلگرد در بازارصادراتی کمتر از قیمت شمش است و دلیل آن وضع تحریم‌ها علیه صنعت فولاد ایران است و تنها با تعاملات سیاسی حل خواهد شد.

منبع: صنعت کار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده