تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۳۴۸۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد؛ ارزنده واقعی / پیش بینی اصلاح در این هفته و آغاز رشد درهفته‌های آینده

‌می‌متالز - فولاد یکی از نماد‌های بزرگ بازار سرمایه و یکی از ارزنده‌ترین و بهترین نماد‌های بورس ایران است.

به گزارش می‌متالز، بزرگی مجتمع فولاد مبارکه ۳۵ کیلومتر در شهر مبارکه اصفهان است. شرکت فولاد اطلاعات زمین‌های متعلق به این شرکت را در سامانه کدال منتشر کرده که ارزش زمین آن برابر با یک تریلیون و ۳۸۲ هزار میلیارد تومان بوده که بسیار قابل توجه است. (۱.۳۸۲.۸۵۰.۴۰۰.۰۰۰)
فولاد یکی از نماد‌های بزرگ بازار سرمایه و یکی از ارزنده‌ترین و بهترین نماد‌های بورس ایران است، این نماد متعلق به شرکت فولاد مبارکه بوده و یکی از قطب‌های اصلی فولاد در کشور است، زمینه اصلی فعالیت فولاد مبارکه تولید ورق‌های فولادی است، اما ذکر این نکته بسیار جالب است که ۵۰ درصد مصرف فولاد در صنایع مختلف اعم از قطعه سازی، خودروسازی، صنایع فلزی سنگین و سبک، صنایع الکتریکی، لوله و پروفیل را شرکت فولاد مبارکه تولید می‌کند.

این شرکت استراتژی خود را به صورت زیر تعریف کرده است:

فولاد؛ ارزنده واقعی / پیش بینی اصلاح در این هفته و آغاز رشد درهفته‌های آینده


حاشیه سود ناخالص شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۱، به میزان ۳۸.۷۴ بوده که در سال ۱۴۰۰ به تقریبا دو برابر آن رقم یعنی ۶۰.۵۵ رسیده است.

حاشیه سود خالص شرکت نیز از سال ۱۳۹۰ تا به امروز تقریبا ۲ برابر شده و از ۲۸ درصد به ۵۳ درصد رسیده است.

اما P به E این نماد در سال ۱۳۹۹ به میزان ۷.۷۴ رسیده بود که با ریزش‌های یک سال اخیر این نسبت به ۵.۵۴ رسیده است و نسبت به متوسط این نسبت د گروه فلزات اساسی بسیار مناسب است متوسط این نسبت در گروه فلزات اساسی ۸.۰۴ است، P به S این نماد نیز شرایط عالی را کسب کرده و به ۲.۳۸ رسیده است.EPS این نماد عدد ۲۱۵۲ بوده که رقم بسیار خوبی است و مجموع شرایط فوق نشان می‌دهد فولاد در بهترین وضعیت بنیادی در چند سال اخیر است.

در گزارش شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، درآمد‌های عملیاتی فولاد با ۱۴۲ درصد افزایش روبرو بوده، اما از آن مهمتر افزایش ۲۲۶ درصدی سود ناخالص فولاد در این مدت زمان است.

سود پایه هر سهم ناشی از عملیات در حال تداوم با افزایش ۲۳۳ درصدی مواجه بوده که بسیار قابل توجه است، طبق افزایش سود بیش از ۲۰۰ درصدی، پس نماد این شرکت نیز می‌تواند با افزایش ۲۰۰ درصدی در میان مدت مواجه شود و این افزایش از لحاظ بنیادی عجیب نیست.


تابلوخوانی


مجموع خرید حقیقی‌ها در دو هفته گذشته این نماد ۲۶۹.۹ هزار سهم به ارزش۳۰۳.۵ میلیارد تومان بوده و مجموع فروش حقیقی‌ها در دو هفته گذشته ۹۶.۶ هزار سهم به ارزش ۱۰۷.۶ میلیارد تومان است، این میزان نشان می‌دهد حتی منفی‌های سرسخت و هیجانی شاخص کل نیز نتوانسته حقیقی‌ها را مجاب کند این سهم را بیشتر بفروشند و قدرت خریدار حقیقی ۳ برابر قدرت فروشنده بوده است.

یکی دیگر از مزیت‌های فولاد ضریب نقدشوندگی این نماد بوده که ضریب آن بیش از ۹۸ درصد است و برای افرادی که با پول کلان وارد بازار سرمایه می‌شوند و یا افزادی که به پول خود نیاز روزانه پیدا می‌کنند بسیار مناسب است.

قدرت کلی خریدار به فروشنده این نماد در معاملات روز چهارشنبه ۱.۵ بوده، اما در تاریخ ۲۴ مهر ماه این نماد یک رکورد را ثبت کرده که قدرت خریدار بیش از ۱۰ برابر فروشنده بوده است.

نکته منفی در معاملات فولاد در روز چهارشنبه ارزش معاملات بسیار پایین بوده و باید دید این یک سیگنال برای آغاز منفی در معاملات شنبه است یا خیر، ارزش معاملات فولاد در کمترین میزان خود بوده و در روز چهارشنبه تنها ۲ میلیارد تومان این سهم معامله شد در حالی که در ابتدای آبان ماه این نماد بیش از ۷۷ میلیارد تومان معامله شده است.


تحلیل تکنیکال


در تحلیل تابلوخوانی از کاهش ارزش معاملات در روز چهارشنبه گفتیم، که احتمالا باعث منفی شدن این نماد در معاملات این هفته شود، RSI فولاد در تایم فریم روزانه نزدیک ۷۰ رسیده و احتمالا به این نقطه واکنش منفی نشان داده و معاملات این هفته یکک یا چند روز نماد وارد محدوده منفی شود.


فولاد؛ ارزنده واقعی / پیش بینی اصلاح در این هفته و آغاز رشد درهفته‌های آینده


RSI فولاد در معاملات روز چهارشنبه به ۶۵.۹۴ رسید.


فولاد؛ ارزنده واقعی / پیش بینی اصلاح در این هفته و آغاز رشد درهفته‌های آینده

 

در تایم فریم ماهانه نیز به RSI ۷۰ نزدیک شده و احتمال اصلاح وجود دارد، فولاد برای صعود و فتح قله تاریخی در این نقطه نیاز به یک کندل اینگالف دارد که احتمالا برای هفته پیش رو آن را شاهد نباشیم و در هفته آینده این روند آغاز شود، اما هر احتمالی برای این نماد وجود خواهد داشت.

فولاد؛ ارزنده واقعی / پیش بینی اصلاح در این هفته و آغاز رشد درهفته‌های آینده

فولاد با مقاومت سرسخت خود تنها ۸.۴۱ درصد فاصله داشته و احتمال دیگر بالا رفتن در ابتدای هفته و اصلاح در میانه هفته است.

اگر فولاد بتواند این مقاومت سرسخت را طی کند آنگاه با از پس گیری سقف تاریخی خود تنها ۲۸ درصد فاصله خواهد داشت.

احتمالا این هفته فولاد نتواند از سد مقاومت بگذرد و فتح قله‌ها به هفته‌های بعد موکول خواهد شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده