تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۱۳
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۳۴۷۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
فولاد هرمزگان در تکاپوی ثبت رکورد‌های تولیدی

بهره مندی اقتصاد با تعامل دو جانبه دولت و فولادی‌ها

‌می‌متالز - ثبت رکورد‌های پی در پی در فولاد هرمزگانی در صورتی که با حمایت‌های دولت در بخش تامین زیرساخت‌ها از جمله انرژی همراه شود، بازی برد- بردی خواهد بود که اقتصاد کشور از آن منتفع خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، فولاد هرمزگان در تلاش است با وجود تمام محدودیت‌هایی که در اثر کمبود در حوزه انرژی رخ داده، اما ثبت رکورد‌های تولید خود را حفظ کند. اتفاقی که نشان می‌دهد برنامه ریزی تولید به درستی و با در نظر گرفتن تمامی چالش‌ها و کاملا حساب شده تدوین و در حال اجرا است.

درواقع فولاد هرمزگان رکورد تولید ماهیانه را ارتقاء داده و در مهر ماه موفق به تولید ۱۴۶۱۰۶ تن تختال شد. ثبت این رکورد‌ها آن هم در شرایطی که تولیدکنندگان فولاد نگران تامین انرژی به ویژه برق و گاز هستند حکایت از حضور پر قدرت در بازار‌های داخلی و خارجی دارد. افزایش تولید تختال علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور می‌تواند میزان فروش صادراتی فولاد هرمزگان را افزایش دهد.

تختال تولیدی در فولاد هرمزگان جزو با کیفیت‌ترین تختال‌های خاورمیانه است، به همین دلیل رشد ثبت رکورد تولید را باید حضور فعال‌تر این مجموعه در بازار صادراتی دانست.

فولاد هرمزگان به خوبی می‌داند رمز موفقیت در صادرات علاوه بر تولید محصول با کیفیت، تداوم حضور در بازار است. درواقع خریداران به سراغ شرکت‌هایی می‌روند که حضوری دائمی در بازار داشته و به نوعی جایگاه خود را حفظ کرده اند.

چنین اتفاقی علاوه بر افزایش فروش می‌تواند نقدینگی لازم برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این مجموعه را تامین کند. درنتیجه اگر زیرساخت‌های مهم از جمله انرژی از سوی دولت تامین و دراختیار واحد‌های فولادی از جمله هرمزگان قرار بگیرد، این مجموعه‌ها توانایی تولیدی بیش از ظرفیت اسمی مشخص را در اختیار دارند. درواقع ثبت رکورد‌های تولید که بدون شک افزایش فروش را به همراه دارد، به اجرای پروژه‌های در دستور کار سرعت بخشیده و باعث می‌شود فولاد هرمزگان با اضافه کردن محصولات جدید به ارزش افزوده بیشتری دست پیدا کند.

البته با توجه به اینکه تختال محصول نهایی فولاد هرمزگان و ماده اولیه برای بسیاری از واحد‌های فولادی است، تلاش بی وقفه این مجموعه برای ثبت رکورد‌های پی در پی را می‌توان ناشی از داغ بودن بازار داخلی نیز تلقی کرد.

اما بخشی دیگر از این تاثیر را می‌توان در بازار سرمایه بررسی کرد. درواقع افزایش تولید و به دنبال آن افزایش فروش خبر خوشی برای سهامداران خواهد بود و حاکی از آن است که حتی در شرایط بحرانی مجموعه فولاد هرمزگان با برنامه ریزی دقیق از برنامه‌های تولید عقب نمی‌ماند.

تدوام تولید آن هم در شرایطی که بسیاری از مجموعه‌های فولادی نیازمند حمایت دولت در حوزه زیرساختی هستند، سهامداران را نسبت به نماد «هرمز» دلگرم می‌کند. درواقع عملکرد مجموعه‌ای همچون فولاد هرمزگان می‌تواند فعالان بازار سرمایه را بیش از گذشته به سمت نماد‌های فولادی کشانده و منجر به توسعه این بخش و تحقق چشم انداز‌های ۱۴۰۴ شود.

اما در این میان دولت و به ویژه وزارت صمت باید در پاسخ به تلاش‌های صورت گرفته از سوی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ همچون فولاد هرمزگان با عزمی بیش از گذشته در مسیر حل مشکلات گام بردارد. تامین انرژی مورد نیاز برای واحد‌های فولادی می‌تواند تضمینی برای افزایش صادرات غیر نفتی به ویژه در شرایط تحریمی باشد. از سویی دیگر توسعه فعالیت چنین مجموعه‌هایی منجر به افزایش اشتغال مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد. درواقع حمایت دولت از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ همچون فولاد هرمزگان و تامین زیرساخت‌های لازم در کنار تلاش این مجموعه‌ها برای افزایش تولید، بازی برد- برد خواهد بود که اقتصاد کشور از آن منتفع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده