تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۲۸۲۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش چشمگیر صادرات فولاد ایران با وجود مشکلات قطعی برق

‌می‌متالز - طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان تولید فولاد این کشور در پنج ماه اول سال جاری میلادی (۲۱ مارس تا ۲۲ آگوست ۲۰۲۱) کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد تولیدکنندگان فولاد این کشور ۱۰٫۸ میلیون تن محصولات نیمه‌تمام در این مدت تولید کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است.

این کاهش تولید در حالی رخ داد که کارخانه‌های فولاد مجبور به کاهش مصرف برق در طول تابستان امسال به علت خاموشی‌های گسترده شدند. در ماه جولای، دولت به آن‌ها دستور داد مصرف برق را حداقل تا ۵۰ درصد کاهش دهند که تأثیر فوری بر تولید داشت.

تولید شمش بیلت و بلوم ایران در پنج ماه اول ۶٫۵۰ میلیون تن بوده که ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

تولید تختال هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش یافته و به ۴٫۳۳ میلیون تن رسیده است.

مجموع تولید محصولات فولادی نهایی ایران ۱۱ درصد کاهش یافته و به ۷٫۵۷ میلیون تن در مدت پنج ماه گذشته رسیده به طوری که تولید محصولات فولادی بلند با کاهش ۷ درصدی به ۴٫۲۹ میلیون تن و محصولات فولادی تخت با ۱۷ درصد کاهش به ۳٫۲۸ میلیون تن رسیده است.

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید آهن اسفنجی ایران (DRI) در مارس و آگوست ۲۰۲۱ به ۱۲٫۳۶ میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است.

کاهش عرضه برق از ۲۳ جولای تا ۲۲ آگوست منجر به کاهش حجم صادرات آهن اسفنجی، شمش بیلت و بلوم در پنجمین ماه سال ایران شد، زیرا این محصولات بیشترین مقدار برق را مصرف می‌کنند. صادرات آهن اسفنجی ایران در پنجمین ماه سال جاری ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۷۵۰۰۰ تن رسیده است، در حالی که صادرات ترکیبی شمش بیلت و بلوم با ۱۳٫۲ درصد کاهش به ۳۶۳ هزار تن در همان ماه رسیده است.

با این حال، در دوره پنج‌ماهه امسال، صادرات فولاد ایران به طور قابل توجهی افزایش یافت.

در این مدت، صادرات محصولات فولادی نیمه‌تمام ۳۹٫۱ درصد افزایش یافته و به ۳٫۱ میلیون تن رسیده است و فروش تختال در خارج از کشور بیش از دو برابر شده و از ۴۴۰٫۰۰۰ تن به حدود ۱ میلیون تن افزایش یافته است، در حالی که صادرات بیلت و بلوم ایران ۱۶٫۴ درصد افزایش یافته و به حدود ۲ میلیون تن رسیده است.

صادرات محصولات فولادی نهایی هم نسبت به سال گذشته ۸۸ درصد رشد کرده و به ۱٫۴ میلیون تن رسید.

صادرات محصولات فولادی بلند ۸۲٫۹ درصد افزایش یافت و به ۱٫۱ میلیون تن رسید، در حالی که صادرات محصولات فولادی تخت بیش از دو برابر شد و به ۲۶۵ هزار تن رسید، در حالی که این میزان در مدت مشابه در سال قبل ۱۲۴ هزار تن بود.

فعالان بازار می‌گویند اگرچه وضعیت تأمین برق در کشور هنوز به حالت عادی برنگشته است، اما در سپتامبر کمی بهبود یافته است؛ و با افزایش علاقه مشتریان چینی به شمش وارداتی، تعدادی از فروش مواد ایرانی طی هفته گذشته شنیده شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده