تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۲۸۶۶۹
سرویس خبر : انرژی
رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس:

دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه مانع قطعی برق می‌شد

‌می‌متالز - رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس گفت:اگر دولت برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه تلاش می‌کرد شاهد خاموشی‌ها در کشور نبودیم در ۳۰ سال گذشته در هر دولتی ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش ظرفیت نیروگاهی در کشور رخ داده است، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فقط ۲۲ درصد افزایش ظرفیت نیروگاهی رخ داد و همین موراد منشا خاموشی‌های امسال بود

به گزارش می‌متالز، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر امروز (دوشنبه، ۲۹ شهریور ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع «توسعه استان‌ها و زیر ساخت برق» پخش شد، در این خصوص گفت:زیر ساخت برق یکی از موضوعات مهم و جدی برای توسعه کشور است و با توجه به اهمیت این زیر ساخت برای توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال، عدم وجود آن در هر منطقه‌ای باعث عدم نفع‌های بسیاری برای مردم خواهد بود.

وزارت نیرو به تکالیف خود عمل نکرد و موجب کمبود برق در کشور شد

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه امسال شاهد کمبود‌های زیادی در حوزه برق در مناطق مختلف بودیم افزود:متاسفانه در کنار مشکلات اقتصادی مردم، کمبود برق نیز اضافه شد و باعث نارضایتی مردم شد و وزارت نیرو باید تلاش برای رضایتمندی مردم انجام دهند در این خصوص هم کار‌هایی انجام شده است، اما به دلیل اینکه وزارت نیرو به اهداف برنامه توسعه ششم و تکالیف خود عمل نکرد و موجب کمبود برق در کشور شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وظایف وزارت نیرو در حوزه برق افزود: در ماده ۴۴ برنامه ششم توسعه وزارت نیرو موظف شده است نیروگاه با راندمان بالا ۴۵ تا ۶۰ درصد را ایجاد کند که در مجموع راندمان نیروگاه‌های کشور افزایش پیدا کند هم اکنون راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹ درصد است و باید به ۴۱ درصد می‌رسید، ولی این اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرد:همچنین در ماده ۴۵ برنامه توسعه، وزارت نیرو و دولت مکلف شده اند که تا پایان سال اول برنامه "طرح جامع انرژی" را در شورای عالی انرژی مصوب کند، اما در سال آخر برنامه توسعه، دولت بجای ارائه گزارش عملکرد "طرح جامع انرژی" را تصویب کرد

وی افزود: در ماده ۴۸ برنامه توسعه نیز دولت مکلف شده است از طریق قرارداد‌های بی او تی (bot) و بی او او (boo) ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه احداث کند و اگر این هدف گذاری محقق می‌شد ما امسال نه تنها با کمبود برق مواجه نمیشدیم بلکه ۳ هزار مگاوات نیز برق اضافه وجود داشت.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس با اشاره به ماده ۴۹ برنامه ششم توسعه افزود:در این ماده دولت مکلف شده است که شبکه توزیع برق را توسعه دهد و با توجه به اختلاف دما و اختلاف افق که با کشور‌های همسایه داریم زمینه صادرات برق نیز فراهم شود که در زمینه صادرات و واردات هدف گذاری‌ها تحقق پیدا نکرد و در ماده ۵۰ همین برنامه دولت مکلف به ایجاد نیروگاه‌های تجدید پذیر شده است که بر اساس هدف گذاری‌ها باید ۵ درصد ظرفیت از همین طریق تامین می‌شد، اما هم اکنون تنها یک درصد برق کشور از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌شود.

اگر دولت برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه تلاش می‌کرد شاهد خاموشی‌ها در کشور نبودیم

خدابخشی افزود:اگر دولت برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه تلاش می‌کرد شاهد خاموشی‌ها در کشور نبودیم در ۳۰ سال گذشته در هر دولتی ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش ظرفیت نیروگاهی در کشور رخ داده است، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فقط ۲۲ درصد افزایش ظرفیت نیروگاهی رخ داد و همین موراد منشا خاموشی‌های امسال بود.

وی تاکید کرد:در طرح‌های توسعه استان‌هایی که زیر ساخت‌های برق مناسب ندارند باید مورد توجه قرار بگیرند و در حوزه انرژی برق نیروگاه‌های تجدید پذیر در دنیا ۲۰ درصد است و ایران نیز می‌تواند به همین مقدار حتی بیشتر نیز برسد.

خدابخشی گفت: باید نهاد تنظیم گر برق در کشور تاسیس شود تا قاعده گذاری و قیمت گذاری‌ها به شکل منصفانه برای حضور بخش خصوصی انجام شود حتی برخی بانک‌ها برای تولید برق اعلام آمادگی کرده اند و باید از آن‌ها حمایت شود تا بر اساس قرداد بی او تی پروژه‌های برقی را انجام و برای جبران هزینه اصل و فرع آن را چند سال در اختیار داشته باشند و سپس بر دولت بازگردانند.

محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر در ادامه با اشاره به پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری ۹۹.۸ درصدی جمعیت روستایی کشور در حوزه برق گفت: این در حالی است آمار متوسط جهانی به ویژه در روستا‌ها از کشور ما پایین‌تر است، آمار متوسط جهانی در خصوص پوشش برق در روستا‌ها برابر با ۷۶ درصد است که بیانگر این است در حال حاضر یک میلیارد نفر از ساکنین کره زمین برق ندارند، اما خوشبختانه در ایران و به برکت انقلاب اسلامی پوشش برق کامل است.

وی افزود: نکته مهمی که مردم باید در نظر بگیرند این است که برق از تولید به مصرف است و امکان ذخیره سازی وجود ندارد لذا در این فرآینده تولید، مصرف و شبکه‌ای که این دو موضوع را بهم مرتبط می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است و عملا وزارت نیرو باید نیروگاه‌های برق را به صورت ۲۴ ساعته آماده داشته و خطوط برق ما به صورت تمام وقت آماده سرویس باشد که مشترک برق به محض روشن کردن کلید دستگاه، بتواند آن را روشن داشته باشد.

سال ۱۴۰۰ در حوزه برق استثنایی بود

متولی زاده به استثنایی بودن سال ۱۴۰۰ در حوزه برق گفت:شرایط سال ۱۴۰۰ به دلیل گرمای بسیار شدید وخشکسالی بی سابقه استثنایی بود و تولید نیروگاه‌های برق آبی کشور، حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد و این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم ۱۲ هزار مگاوات از نیروگاه‌های کشور برق آبی است و این مقدار به ۳ هزار مگاوات کاهش پیدا کرد.

وی گفت: فعالیت غیر قانونی رمز ارز‌ها مهمان ناخوانده کشور بود و بر اساس آمار‌های جهانی حدود ۱۰ درصد فعالیت‌های رمز ارز دنیا در ایران رخ داده است وهمین موضوع ۲ هزار مگاوات مصرف برق را افزایش داد و اگر تنها یک مورد از عوامل ذکر شده وجود نداشت امسال در کشور مشکل برق نداشتیم.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه ۸۲ درصد از مشترکین برق کشور به اندازه الگوی مصرف از برق سراسری استفاده داشتند افزود:حدود ۱۵ درصد از مشترکین تا دو برابر الگوی مصر ف و ۳ درصد نیز بیش از ۲ برابر الگو، مصرف برق داشتند و اگر همین ۱۵ درصد نیز الگوی مصرف را رعایت میکردند باز با خاموشی مواجه نمی‌شدیم.

وی تاکید کرد: تعامل تولید و مصرف با هم باید رخ دهد برای حل مشکل برق فقط ظرفیت سازی و ایجاد هزینه راه حل درستی نیست و نباید ایران سردمدار مصرف انرژی در جهان باشد مجلس در قانون بودجه امسال کمک‌های موثری به حوزه برق کشور انجام داد و ما نیز باید تلاش کنیم مدل مصرف مردم را اصلاح کنیم.

متولی زاده افزود: ما در کشور مشکل اقتصاد برق داریم ابتدای انقلاب قیمت یک کیلو وات ساعت برق معادل یک عدد نان بوده است، اما هم اکنون قیمت یک کیلو وات ساعت برق معادل یک بیستم قیمت نان در کشور است این یعنی سرمایه‌ای که بخش خصوصی برای راه اندازی نیروگاه نیاز دارد با احداث نیروگاه در کشور‌های اروپایی برابر است، اما در قیمت برق تفاوت زیادی وجود دارد و ایران ارزانترین برق دنیا را ارائه می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان انتظار فعالیت بخش خصوصی را در حوزه برق داشت.

ایران در حوزه انرژی در دنیا یک ابر قدرت است

در ادامه علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی گفت:ایران بیش از ۹۵۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال برق دارد و ۱۴ مین کشور دنیا در این موضوع هستیم کشور ایران با بهره مندی از بخش‌های مختلف حوزه انرژی در سطح دنیا یک ابر قدرت است، اما متاسفانه در درون این تشکیلات، این صنعت با مکانیزم اقتصادی اداره نمی‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:اگر به دنبال علل بی میلی بخش خصوصی در این زمینه هستید باید این موضوع را در نظر بگیرید که دولت به برق به عنوان یک خدمت عمومی نگاه می‌کند و این خود مهم‌ترین ممانعت اقتصادی شدن تولید صنعت برق می‌باشد با توجه به هزینه‌های جاری این صنعت، در عمل هیچ انگیزه‌ای برای ورود بخش خصوصی وجود ندارد و برای حل این مشکل باید مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار داشته باشیم و مانع بعدی ورود بخش خصوصی، طلب‌های این شرکت‌ها از دولت می‌باشد که هنوز موفق به پرداخت آن نشده ایم و دلیل بعدی تفاوت قیمت برق در کشور با قیمت واقعی آن است تجربه کشور‌های دنیا نشان میدهد ما باید یک نهاد تنظیم گر با قدرت در این حوزه ایجاد کنیم تا مشکلات را رصد، مدیریت و برطرف کند.
در ادامه همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: متاسفانه صنعت برق با مکانیزم اقتصادی اداره نمی‌شود و این صنعت بدهی‌هایی انباشته شده‌ای دارد که رقم قابل توجه‌ای می‌باشد و علت هم واقعی نبودن قیمت برق کشور است.

معاون وزیر نیرو افزود: با حمایت نمایندگان مجلس باید شرایط طوری پیش برود که وضعیت کنونی برای همیشه حل شود و با کمک مجلس و دولت امیداورم اقتصاد برق حل شده و نهاد تنظیم گر برق که قرار است به زودی مستقر شود بتواند نظارتی بر این موضوع داشته باشیم. وزارت نیرو برنامه دارد برق‌های استانی را مستقل‌تر کند و استقلال بیشتری شامل استان‌ها شود و این موضوع می‌تواند در مسیر توسعه استانی کمک بهینه‌ای داشته باشد. طبق برنامه‌های توسعه‌ای که برای برق کشور داریم بنا است شبکه برق کشور به شبکه بزرگ ۲۵۰ هزار مگاواتی روسیه وصل شود و این کار موجب می‌شود امکان تبادل انرژی فراهم شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده