به گزارش میمتالز، به دنبال کاهش تقاضای شمش فولاد از سوی بازارهای آسیا خصوصاً چین، فروشندگان شمش فولاد ایران به سمت بازارهای آفریقایی خصوصاً مصر روی آوردهاند.
مصر اوایل این هفته تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات شمش حذف کرد که فرصت خوبی برای شرکتهای تجاری برای فروش شمش ایران ایجاد کرده است. حدود ۵۰,۰۰۰ تن شمش ایران در اوایل این هفته با قیمت ۶۵۵ دلار در هر تن cfr به این کشور آفریقای شمالی فروخته شد.
گفته میشود هزینه حملونقل از خلیج فارس به مصر حدود ۷۰ دلار در هر تن است، بنابراین قیمت فوب این معامله معادل ۶۸۵ دلار در هر تن فوب بنادر جنوب ایران بود.
هزینه حملونقل به مصر در حال حاضر ۵ دلار در هر تن بیشتر از هزینه حملونقل از خلیج فارس به آسیا است.
یک منبع بازرگانی در این باره گفت: حجم بزرگی از شمش فولاد از ایران به آسیا میرفت، بنابراین از کشتیهای بزرگتر استفاده میشد. هزینه حملونقل به مصر به دلیل هزینههای اضافی برای عبور از کانال سوئز بالاتر است. علاوه بر این، سرعت تخلیه در آنجا کندتر است که بر قیمت تأثیر میگذارد.
ارزیابی قیمتهای هفتگی برای شمش صادراتی ایران در ۱۷ نوامبر ۵۸۵ دلار در هر تن فوب بود، در حالی که هفته گذشته ۵۷۵ تا ۶۱۵ دلار در هر تن قیمت خورد.
به گفته یک منبع تجاری اروپایی، این هفته هیچ رزرو جدیدی از کارخانههای ایرانی وجود نداشته است.
وی گفت: هیچکس در آخرین مناقصه شمش کارخانههای ایرانی شرکت نمیکند. معاملات آتی چین کاهش یافته است و بازار ضعیف معاملات نقدی فولاد هم به این معنی است که واردات جدید به چین انجام نخواهد شد.
ارزیابی قیمتهای روزانه برای قیمت میلگرد در بازار چین ۴۶۶۰ تا ۴۶۹۰ یوان (۷۳۰ تا ۷۳۵ دلار) در هر تن در ۱۷ نوامبر بود که ۴۰ یوان در هر تن نسبت به سهشنبه و ۴۶۰ یوان در هر تن نسبت به ابتدای ماه نوامبر کاهش داشت.
محمولههای شمش هندی که در ابتدا به چین فروخته میشد، اکنون با قیمت ۶۴۰ دلار در هر تن Cfr در آسیای جنوب شرقی عرضه میشود. گفته میشود که برخی از محمولهها همچنان روی آب هستند، بنابراین فروش میتواند با قیمتهایی حتی کمتر انجام شود.
شنیده شد که یک مشتری در اندونزی هفته گذشته یک محموله را با قیمت ۶۳۰ دلار در هر تن Cfr رزرو کرده است. برای رقابتی بودن، فروشندگان ایرانی باید شمش را با قیمتی در حدود ۵۵۵ دلار در هر تن فوب بنادر جنوبی عرضه کنند، زیرا با اضافه کردن ۱۰ دلار به ازای هر تن برای حاشیه سود معاملهگر و هزینههای اضافی بانکی، بهعلاوه ۶۵ دلار در هر تن برای حملونقل، منجر به قیمت ۶۳۰ دلار در هر تن Cfr در آسیا میشود.
با این حال، علاوه بر تقاضا در مصر، یک عامل دیگر وجود داشت که میتوانست از قیمت شمش با منشأ ایران حمایت کند.
یک منبع بازرگانی ایران با بیان اینکه این وضعیت منجر به کاهش تولید فولاد در کشور خواهد شد، گفت: تا سه ماه آینده کمبود گاز طبیعی برای کارخانههای فولاد ایران وجود خواهد داشت. کارخانهها نامهای از دولت در مورد کاهش مصرف گاز دریافت کردهاند.
یکی دیگر از منابع بازرگانی ایران گفت: این مشکل بیشتر برای کارخانههای مبتنی بر کوره قوس الکتریکی خواهد بود که اکثریت فولادسازان ایرانی را تشکیل میدهند، زیرا کارخانههای آنها بر پایه نیروی گاز است.
منبع سوم هم گفت که عرضه کمتر گاز در فصل زمستان یک وضعیت مرسوم برای ایران است، اما امسال ممکن است این مساله حادتر از همیشه باشد. اوایل پاییز امسال سرمای سنگینی در ایران آغاز شد که تقاضا برای گاز طبیعی را بسیار افزایش داد. جمعیت کشور افزایش یافته و در دولت گذشته هیچ سرمایهگذاری در صنعت گاز صورت نگرفته بود.
همچنین فعالیت در بخش صادرات ورق فولادی تختال ایران در هفته منتهی به ۲۶ آبان ماه متوقف شد.
گفته میشود یکی از صادرکنندگان بزرگ تختال ایران، مناقصه خود را که قرار بود جمعه هفته گذشته انجام شود، به دلیل عدم تطابق بین پیشنهادات خریداران بالقوه و قیمت هدف کارخانه لغو کرد.
هیچ اطلاعاتی در رابطه با پیشنهادات دریافت شده توسط کارخانه در هفته گذشته در زمان انتشار وجود نداشت. در همین حال، در آسیای جنوب شرقی که اکنون بازار اصلی تختال ایران است، پیشنهادات برای مواد وارداتی در محدوده ۶۸۵ تا ۷۰۰ دلار در هر تن cfr است.
با در نظر گرفتن ۶۵ دلار در هر تن هزینه حملونقل، قیمت معادل فوب ۶۲۰ تا ۶۳۵ دلار در هر تن میشود. مناقصهها برای مواد منشأ ایران به طور سنتی کمترین قیمت را دارند، زیرا تجارت مواد ایرانی به دلیل تحریمهای اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده بر این کشور ریسک بیشتری را در پی دارد.
درنتیجه، ارزیابی قیمتهای هفتگی برای تختال صادراتی ایران، در ۱۷ نوامبر به ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار در هر تن فوب افزایش یافت، در حالی که یک هفته قبل از آن ۶۴۰ دلار به ازای هر تن فوب بود.
منبع: خبرگزاری تسنیم