تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۳۴۹۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی تهران:

انعقاد پیمان منطقه‌ای، گره‌گشای بن‌بست‌های صادراتی کشور است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه انعقاد پیمان منطقه‌ای می‌تواند گره‌گشای بسیاری از چالش‌ها و موانع صادراتی کشور باشد، گفت: این پیمان‌ها می‌توانند اعتمادسازی و تعهدآفرینی بالایی در بازار‌های هدف ایجاد تا تجار و بازرگانان ایرانی با شرایط بهتری در این بازار‌ها رقابت کنند.

به گزارش می‌متالز، عباس آرگون روز شنبه با اشاره به اینکه تحقق توسعۀ صادرات نیاز به مجموعۀ عوامل مختلف دارد که انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای با همسایگان یکی از راه‌های اصلی آن است، افزود: توسعه صادرات به عوامل داخلی و خارجی زیادی بستگی دارد که هر یک به نوبۀ خود اثرگذاری زیادی در تحقق اهداف تعیین شده دارد، اما در این بین انعقاد پیمان منطقه‌ای بخصوص در شرایط تحریم، می‌تواند گره‌گشای بسیاری از چالش‌ها و موانع صادراتی کشور باشد.

وی با اشاره به لزوم احترام به قوانین و مقررات بین‌المللی در توسعۀ صادرات، پرهیز از خام‌فروشی را امری ضروری دانست و ادامه داد: نه فقط در بحث نفت و منابع زیرزمینی بلکه در هیچ زمینه‌ای، خام‌فروشی و فروش مواد اولیه نمی‌تواند اقتصاد کشور را به رشد چشمگیر برساند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در بازار جهانی، کشوری موفق است که بتواند با شناخت دقیق از ذائقۀ بازار‌های هدف و بر مبنای مزیت‌های تولیدی خود، محصولات فرآوری شده را با بالاترین ارزش‌افزوده و بهترین کیفیت عرضه کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: چنین کشوری نه تنها می‌تواند محصولات متنوع و مختلف را به بازار‌های موجود تزریق کند؛ بلکه می‌تواند بازار‌های متنوع و مختلف جدیدی را نیز ایجاد کند. در واقع کشور‌های توسعه‌یافته هم در خود محصولات و هم در بازار‌های هدف محصولاتشان، به دنبال تنوع و در نهایت افزایش درآمد هستند. این دستاورد را می‌توان در قالب پیمان‌های منطقه‌ای به راحتی کسب کرد.

آرگون اظهار کرد: تجارت خارجی کشور و به خصوص صادرات، نقش حائز اهمیتی در اقتصاد کشور دارد و با توجه به اعمال تحریم‌های کشور‌های غربی بخصوص آمریکا علیه ایران و افت شدید درآمد‌های نفتی لازم است تا برای فاصله گرفتن از درآمد‌های نفتی تجارت خارجی کشور و بخصوص صادرات غیرنفتی توسعه یابد.

وی در انتها تاکید کرد: ایران برای حفظ بازار صادرات غیرنفتی خود و افزایش نفوذ در تجارت جهان یک گزینه پیش‌رو دارد و آن هم استفاده از توان بازار کشور‌های همسایه و منطقه است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده