تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۳۴۴۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

دخالت آمریکا مانع ارسال محموله ریل ذوب‌ آهن اصفهان به افغانستان شد

‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری و عضو هیات مدیره ذوب‌ آهن اصفهان گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با افغانستان مقرر شد محموله‌ای از ریل را به این کشور صادر کنیم که برغم دریافت وجه آن، بدلیل دخالت‌های آمریکا، موفق به ارسال این محموله نشدیم.

به گزارش می‌متالز، مهرداد تولاییان، شامگاه دوشنبه افزود: نخستین قرارداد صادرات ریل به افغانستان به ارزش چهار میلیون و ۳۳۲ هزار دلار به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: با این قرارداد امکان اتصال افغانستان از طریق ایران به دریای عمان و خلیج فارس و از سمت غرب به اروپا نهایی می‌شد.

تولاییان تصریح کرد: از این طریق شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری و ترانزیتی به افغانستان و ارتقا سطح مُراودات تجاری ایران با این کشور می‌شدیم، اما با رسانه‌ای شدن ماجرا، اجازه ورود محموله ما به افغانستان داده نشد.

وی همچنین اظهار داشت: حجم توسعه ریلی در کشور زیاد است و هم‌اکنون تقاضا‌های فراوانی برای احداث راه‌آهن در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تامین ریل داخل کشور اولویت ماست و پس از آن به تعهدات خود در خارج از کشور عمل خواهیم کرد، ادامه داد: درخواست‌های متعددی از کشور‌های منطقه برای تولید و صادرات ریل مورد نیاز آن‌ها دریافت کرده‌ایم.

ذوب آهن اصفهان به صنایع نظامی خدمات نمی‌دهد

معاون بهره‌برداری و عضو هیات مدیره ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه در دوران جنگ و متناسب با تقاضا‌های آن زمان ناظر به تعداد اندک تولیدکنندگان فولاد در کشور، ذوب‌آهن در ساخت برخی از قطعات و محصولات نظامی مشارکت داشت، اما امروزه دیگر خدمات ویژه‌ای به صنایع نظامی نمی‌دهد و تمام توان و تمرکز خود را روی تولید محصولات ریلی گذاشته است.

تولاییان اظهار داشت: در این مسیر، نیاز بازار را مطالعه و اقدام به تولید ریل برای داخل کردیم و برای کشور‌های خاورمیانه هم ظرفیت تولید ریل داریم.

معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان گفت: بیشتر خریداران محصولات ذوب‌آهن در بازار بورس، بازرگانان بزرگی هستند که شبکه توزیع فولاد در دست آنهاست و بین آهن فروشان و مصرف کننده نهایی معامله می‌کنند.

فزونی تقاضا برای تولید تیرآهن ۳۰ به بالا

وی با بیان اینکه ذوب‌آهن توان تامین و تولید میلگرد و تیرآهن برای ساخت یک میلیون مسکن را در کشور دارد، گفت: امروزه ساختمان‌ها با روش بتُنی و اسکلت فلزی ساخته می‌شود و در این زمینه ما قادر به رفع هرگونه تقاضا هستیم.

تولاییان در پاسخ به این سوال که تولید تیرآهن‌های شماره ۳۰و۵۰ عامل بُرج‌سازی در کشور شده است و چرا اقدام به تولید تیرآهن‌های سبُکتر نمی‌کنید تا مهاجرت معکوس از کلانشهر‌ها رُخ دهد، گفت: ذوب‌آهن یک بنگاه اقتصادی است و بر اساس سفارش بازار اقدام به تولید می‌کند و در زمان حاضر نیز بازارِ خرید و فروش میلگرد و تیرآهن راکد است.

وی با اشاره به دوران رکود این شرکت در سال‌های ۹۲ و ۹۳ یادآور شد: در سال‌های اخیر اجرای پروژه عمرانی بزرگی را در کشور شاهد نبودیم و بطور طبیعی بعد از چهار سال، اگر طرح ساخت یک میلیون مسکن در کشور شکل بگیرد، ذوب‌آهن نیز از حالت رکود خارج خواهد شد.

عضو هیات مدیره ذوب‌ آهن اصفهان با اشاره به اینکه در دوران رکود، بیشترین تمرکز ما روی صادرات بود، گفت: در سال‌های گذشته، محصولات زیادی در انبار ذوب آهن ذخیره بود، اما بازار به سمتی پیش رفت که اکنون ما بر اساس سفارشات اقدام به تولید محصول می‌کنیم.

وی افزود: با وجودی داشتن کارگاه تولید میلگرد، اکنون از تولید آن کاسته‌ایم تا بتوانیم زیان انباشت شده از اوایل دهه ۹۰ را جبران کنیم، به همین دلیل به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر مثل تولید ریل رفته‌ایم.

شروع پروژه خط تولید ریل ملی با اعتبار ۲۸.۲ میلیون یورو و ۵۷۰ میلیارد ریال از شهریور سال ۹۳ آغاز شد و در شهریور سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید.

این خط تولید که ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تُن انواع ریل در سال را دارد، بخشی از ریل مورد نیاز راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و قطار شهری را تولید می‌کند.

ذوب‌ آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است که با ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

کارخانه ذوب‌ آهن اصفهان در سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده