به گزارش میمتالز، وی با بیان اینکه از سه سال پیش کار بومیسازی قطعات ریل آغاز شد و در فاز اول بومی سازی مته ریل انجام شد، گفت: رژیم صهیونیستی تولید کننده مته ریل است واین احساس به وجود آمد که به بنبست بزرگی رسیدیم. برای حل این مشکل به توانمندی شرکتهای داخلی اطمینان کردیم و شرکتهای مختلفی اعلام آمادگی کردند و در بین آنها یک شرکت در ساخت مته بسیار موفق عمل کرد به گونهای که میزان بهره برداری از آن بیش از مدل رژیم صهیونیستی بود و باعث شگفتی همه شد.
مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان گفت: اگر با مته رژیم صهیونیستی قرار بود کار کنیم، قادر به ایجاد ۱۰۰ سوراخ بودیم، اما با مته ساخت داخل ۱۵۰ سوراخ با قطر مشخص را میتوان ایجاد کرد.
وی افزود: تولید مته بخاطر گرید آلیاژ خاص و همچنین پیچیدگی و زوایای خاص خود قطعه، بسیار سخت بود ضمن اینکه باید روی آن یک سری زیگمنت با دقت بسیار بالا مونتاژ میشد و نهایتا خروجی که از مته انتظار داشتیم یک سوراخ با قطر مشخص بود که خوشبختانه اولین تست آن فوق العاده عالی بود.
وی با اشاره به اینکه تحریمها اگر چه سخت بود، اما باعث ایجاد فرصتهای بسیار بزرگی شد، اضافه کرد: موفقیتهای مهمتری نیز در بومی سازی سایر قطعات و تجهیزات تولید ریل حاصل شده است.
رضا توکلی سرپرست بخش ریل ذوب آهن اصفهان نیز با اشاره به راهاندازی اره جدید شماره ۳ جهت برشکاری و سوراخکاری ریل گفت: وجه تمایز آن با مشابه خارجی در متفاوت بودن فرم و شکل مته است و با یک دهم هزینه مشابه خارجی تولید شده است.
وی افزود: این قطعه در کمترین محدوده زمانی ساخته شد که اهمیت بسیاری دارد.
رضا علیخانی سرپرست پرداخت نهایی نورد ذوب آهن نیز گفت: پس از راهاندازی پروژه ریل در سال ۹۵، نیاز به تهیه متههای رزرو جهت سوراخکاری ریل احساس شد که در همین راستا با چندین شرکت وارد مذاکره شدیم.
رضاعلیخانی هزینههای سنگین برای واردات مته که بالغ بر هزار یورو خروج ارز را داشت و تحریمهای ظالمانه را عامل اقدام برای ساخت آن در داخل کشور دانست و گفت: در همین راستا با همکاری حوزه سفارشات و خرید و مساعدت مدیران بخش نورد پروژه تحقیق و تولید و بومی سازی مته آغاز شد و یکی شرکت از تبریز آمادگی خود را اعلام کرد.
وی گفت: پس از مطالعه رزومه کاری و سوابق شرکت و اثبات شدن توانمندی آن، نمونه اصلی از مته برای آنها ارسال و کار تولید آغاز شد که خوشبختانه با موفقیت همراه بود.
علیخانی گفت: متریال، نقشه برداری، طراحی و ساخت و بسته بندی مته تماما در این شرکت انجام شده است.
منبع: ذوب آهن اصفهان