تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۲۳۴۶۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

آیا برنامه جامع فولاد قابل اجراست؟

‌می‌متالز - مهرداد اکبریان در حاشیه دهمین نمایشگاه ماینکس، در رابطه با این موضوع که آیا با محدودیت‌های موجود، برنامه جامع فولاد ۱۴۰۴ قابل اجراست یا نه؟ گفت: برای اهداف برنامه جامع فولاد سه سناریو وجود دارد

به گزارش می‌متالز، سناریوی اول: اگر واقعا قرار است در سال ۱۴۰۴ به میزان ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم و هیچ اکتشاف دیگری در زمینه سنگ آهن نداشته باشیم، حدودا تا ۱۷ سال آینده مشکلی برای تأمین سنگ آهن نخواهیم داشت.
سنیاریوی دوم: خیلی‌ها اذعان دارند اصلا امکان رسیدن به این عدد نیست، البته منظور این نیست که امکانات و پتانسیل‌های آن موجود نباشد، شاید حتی فراتراز این عدد تولید شود، ولی درواقع نه بازار داخل به این اندازه تقاضا دارد، نه بازار صادراتی برای ۵۵ میلیون تن مهیاست، نه زیرساخت‌های جاده‌ای وجود دارد و نه انرژی مورد نیاز را داریم. پس این عدد نیاز به سال‌ها برنامه‌ریزی دارد.
سناریوی سوم: جدا از این‌که ما چقدر فولاد تولید می‌کنیم، به بحث اکتشاف بپردازیم و تمرکزمان روی اکتشاف باشد. واقعا لازم است همان کاری که در صنعت فولاد رخ داد و در مدت کوتاه شاهد رشد چشمگیری بودیم، در معادن نیز باید همین اتفاق دهد؛ اگر تا الان این اتفاق رخ نداده‌است به دلیل کاهلی‌ست، هم از طرف دولت هم از طرف مسوولان معدنی.
الان نقطه ضعف ما اکتشاف است. اگر سازمان زمین شناسی، سازمان ایمیدرو و مکتشفین بخش خصوصی دست به دست هم دهند و هرکدام وظایف خود را درست انجام دهند، این مشکل در نهایت رفع خواهد شد و به اعداد بسیار بالاتر می‌توانیم برسیم.
هم‌اکنون گفته می‌شود ایران ۳ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن دارد، اگر بتوانیم اسکن را چه سطح اسکن و چه عمق اسکن را افزایش دهیم، به راحتی به ۵ میلیارد تن ذخیره و حتی بالاتر خواهیم رسید.
در مرکز ایران ذخایر خوبی داریم که باید مطالعات کافی روی آن‌ها انجام شود.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده