به گزارش میمتالز، آرش کردی در هجدهمین جلسه شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت شبکه برق تهران گفت: عمده وظایف شرکت برق منطقهای تهران و مناطق تحت پوشش آن شامل سه استان تهران، البرز و قم است. با توجه به حضور مراکز مهم سیاسی، تصمیم گیری و جمعیتی ضریب حساسیت و اثری که کمبودها میگذارد بسیار زیاد است. ۲۴ درصد مشترکین صنعت برق کشور در محدوده عملیاتی تحت پوشش شرکت برق منطقهای تهران قرار گرفتهاند. برق خدمتی سراسری است و همه حوزهها و بخشهای مختلف آن به یکدیگر متصل هستند.
وی افزود: میانگین مصرف خانگی در کل کشور ۳۲ درصد است، اما در تهران، میانگین مصرف در بخش خانگی، ۴۲ درصد است. همچنین ۸ درصد مربوط به بخش صنعت، ۳ درصد بخش کشاورزی و ۱۵ درصد سایر مصارف را به خود اختصاص داده است.
او با اشاره به این که ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک در شبکه برق تهران وجود دارند افزود: این شبکه با ۲۳ حسن انتقال به عنوان شبکه ابرشهری محسوب میشود که دو خاصیت مهم دارد و این دو ویژگی در طول زمان ایجاد شده است؛ یکی از آن پرباری شبکه و دیگری فرسودگی شبکه است، به شکلی که فاصله معناداری با متوسط کل کشور در حوزه پرباری وجود دارد.
وی ادامه داد: ما شبکهای را استاندارد میدانیم که به محض خروج یک تجهیز بدون ایجاد مشکل تجویز دیگری جایگزین میشود و مشترک هرگز احساس خاموشی نداشته نباشد و شبکهای که پربار باشد، خروج یک تجهیز منجر به خاموشی میشود. قطعا ضریب پرباری نباید بیش از ۵۰ درصد باشد. در حالی که این ضریب برای شهر تهران، بیش از ۷۰ درصد است که به عنوان زنگ خطری محسوب میشود.
مدیر عامل شرکت برق منطقهای تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به طول عمر تجهیزات شبکه که معمولا بیش از ۳۰ سال مطلوب و مناسب نیست اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بخشهای مختلف شبکه برق تهران ما شاهد چنین وضعیتی هستیم. معضل دیگر با توجه به این که بیشترین خطوط کابلی در کشور به تهران اختصاص دارد، جایگزینی کابلهاست. البته این کار آغاز شده، اما سرعت ما به دلایل مختلف بر اساس آنچه که انتظار داشتهایم نبوده است. قطعا فاصله معناداری بین شبکه تهران با سایر نقاط کشور به لحاظ وجود پرباری و فرسودگی وجود دارد لذا در بودجه و سایر موضوعات باید توجه ویژهای داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای مثال پست خراسان با قدمت ۵۵ سال تجهیزاتی در آن مورد استفاده قرار گرفته که از نسل نخست تجهیزات برقی است و به همین دلیل بعضا در تامین لوازم یدکی آنها با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. البته در صورت تامین مالی این آمادگی وجود دارد که در مرکز شهر که حساسیتهای بسیاری وجود دارد، شبکهای در شان شهر تهران، با تجهیزات به روز را ایجاد کنیم. همکاری خوبی با نهادهای مرتبط داریم و شهرداری نیز در این راستا کمکهای بسیاری داشته است، اما ۱۵۰۰ کیلومتر کابل قدیمی در تهران وجود دارد که برای نوسازی در برنامه قرار گرفته است.
کردی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع ساخت و سازهای صورت گرفته در حریم خطوط برق در جاهای مختلف تهران اشاره کرد و افزود: امروز ساخت و سازها در حریم خطوط برق قرار گرفتند و جابجایی این خطوط نیز هزینه بسیاری را در بردارد. آنچه که از مدیریت شهری انتظار داریم این است که به صنعت برق به عنوان یک نهاد خدمت رسان نگاه کند این در حالی است که در بسیاری از کشورها برقرسانی در بخش توزیع در اختیار شهرداریهاست. ما امروز در تهران نیاز داریم که یک تونل شهری برای تاسیسات ایجاد شود، عملیات بهبود حریم خطوط به زودی آغاز خواهد شد به ویژه در منطقه ۴ که امیدواریم شهرداری در این حوزه به ما کمک کند.
وی به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و گفت: درصد عمده این آلودگی در تهران توسط وسایل نقلیه دودزا ایجاد میشود؛ استراتژی که در دنیا وجود دارد این است که درصد قابل توجهی از خودروها به خودروهای برقی تبدیل شدهاند البته اگر بخواهیم به نحو مطلوب در کشور ما این حوزه را توسعه دهیم، با راندمان نیروگاههایی که با ساخت فسیلی کار میکنند به صرفه و به منفعت کشور نیست. اما راهحل توسعه انرژیهای تجدیدپذیر خواست تکنولوژی خودروهای برقی است، بیتردید اگر بتوانیم سرمایهگذاران را در بخش تجدیدپذیر به بخش توسعه خودورهای برقی متصل کنیم، این مشکل حل خواهد شد. کشور ما به لحاظ استفاده از انرژیهای خورشیدی ظرفیت بسیار خوبی دارد که میتواند زمینه بهره گیری از این موضوع را فراهم کند.
آرش کردی همچنین در پایان هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران؛ در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ایجاد خاموشی در پاییز و زمستان امسال گفت: شبکه بخش شبکه سراسری است و ایجاد مشکل به کل شبکه تسریع پیدا میکند. تمام تلاش وزارت نیرو و مدیریتهای کلان به این نکته معطوف شده که محدودیتی نداشته باشیم لذا امیدواریم معضل و مشکلی پیش نیاید.
وی درباره قطعی برق و بروز خسارت برای وسایل برقی و بهرهمندی از بیمه گفت: هر ساله موضوع بیمه برای خسارتهای ناشی از قطعی و نوسانات برق وجود داشته و قرار داد امسال با بیمه نیز در دست اقدام است لذا شهروندان میتوانند شکایات خود را در سامانه مشترکین ثبت کنند تا پس از ارجاع به شرکت توزیع و بررسی این موضوع خسارتها پرداخت شود؛ احتمالا تا پایان سال جبران خسارتها انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ۳.۱۶ درصد مشترکین تهران خارج از الگو مصرف برق دارند که در تمام دنیا برای چنین مشترکانی به سمت تعرفههای سخت گیرانهتر حرکت کردند. با توجه به هزینههایی که برای مصرف برق پرداخت میشود و آماری که در اختیار ماست، الگوی مصرف برق تعیین شده و افزایش بالاتر از این الگو تنها برای ۳ درصد از مشترکین رخ میدهد که حدود ۳۰۰ هزار قبض برق را شامل میشود.
او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که چرا تمهیدات اتخاذ شده موجب کاهش مصرف نشده است گفت: علت عمده ارزانی برق است در حقیقت فاصله قیمت تمام شده و قیمت دریافت شده معنادار است.
وی درباره علت عدم نوسازی شبکه برق در سالهای گذشته نیز گفت: رشد مصرف در تهران بسیار زیاد بوده و این موضوع با توجه به انبوه سازیهای صورت گرفته موجب شده مصرف بالا برود و از سوی دیگر محدودیتهایی نیز در توسعه وجود دارد. البته بخش عمدهای از مشکل توسط دوستان بهره برداری مدیریت میشود.
کردی در بخش دیگری از جلسه امروز شورا پس از استماع نظرات و سوالات آنها گفت: بهره گیری از انرژی هسته برای تولید برق در تمام کشورها مورد توجه است و در تمام کشورها سبد تولید برق متنوع است به شکلی که بخشی توسط نیروگاههای برق آبی، بخشی توسط انرژی هستهای و بخشی از طریق انرژیهای تجدید پذیر تامین میشود. درمورد کشور ما نیز حداقل عددی که از محل انرژی هستهای نیاز است ۲۰ هزار مگاوات است و این ضرورت کشور ما است. آنچه که باید مورد توجه قرار دهیم این است که تجهیزات لازم برای اتصال به شبکه برق کشور از محل انرژی هستهای فراهم شود.
وی با تاکید بر این که در تهران بسیاری از مصرف کنندگان الگوی مصرف را رعایت میکنند افزود: برای پر مصرفها سیاست، حرکت به سمت محاسبه قیمت تمام شده است که این موضوع برای برخی از مناطق خاص در تهران روی داده است.
مدیر عامل شرکت برق منطقهای تهران در خصوص تعیین حریم خطوط برق گفت: در سال ۱۳۹۵ حریم خطوط برق کاهش داده شد این کاهش بر اساس مطالعه و با رعایت اصول ایمنی بوده است درصد عمدهای از نقض حریم قبل از ۱۳۹۵ انجام شده است، اما این حریم مشخص شده و شناخته شده است.
وی در خصوص بهره گیری از خودروها و موتورهای برقی نیز گفت: باید از اجرای طرحهای پایلوتی عبور کنیم و به اجرای پایلوتی طرحها بسنده نکنیم اگر طرحی در ذات خود موضوعات اقتصادی را دیده باشد توسعه پیدا میکند.
وی در مورد روشنایی معابر ضمن قبول انتقادات اعضای شورا گفت: ما نیز این موضوع را منعکس کرده ایم. همچنین در مورد به روزرسانی پستهای برق حدود ۷ پست در مناطق مرکزی تهران وجود دارد که با سرمایه گذاری میتوان فرصتی را برای نوسازی آنها فراهم کرد.
او در مورد ایجاد تونلهای شهری ویژه تجهیزات زیر ساختی گفت: این موضوع به مسائل اقتصادی وابسته است، اما تجربه پروژه ازگل تا قیطریه تجربه موفقی بوده است.