تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۲۳۴۹۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح کرد:

لزوم متناسب‌سازی قیمت کالا‌ها با آزادسازی نرخ ارز

‌می‌متالز - عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است اگر دولت متناسب با آزادسازی ارز، اجازه افزایش قیمت کالا به بنگاه‌های اقتصادی را ندهد، آن‌ها با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، رضا صادقی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص اثرات حذف ترجیحی ارز می‌گوید: حذف ارز ترجیحی تبدیل به بهای تمام شده قیمت کالا در بنگاه‌هایی می‌شود که از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند.

وی در خصوص تاثیر در میزان سود آوری این ارز در صنایع مربوطه عنوان کرد: اگر به تناسب حذف ارز ترجیحی، آزادسازی قیمت هم صورت گیرد، قیمت‌های فروش کالا‌ها متناسب با آن افزایش یابد، مسلما بنگاه‌ها ممکن است منتفع شوند و سودی هم شناسایی کنند.

وی یاد آورشد: حذف ارز ترجیحی برای صنایعی هم، چون صنعت دارویی که مشمول دریافت این نوع ارز و همچنین مساله قیمت‌گذاری در محصولات خود بودند، تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد:، اما اگر دولت مانع افزایش قیمت پس از حذف ارز ترجیحی شود آن زمان مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد.

صادقی مقدم ابراز داشت: اگر دولت به بنگاه‌های اقتصادی اجازه آزادسازی نرخ کالا را متناسب با آزادسازی ارز را دهد، سودآوری بنگاه‌ها افزایش خواهد یافت.

گفتنی است، صحبت‌های مسوولان حاکی از آن است که فعلا موضوع حذف ارز دولتی در دستور کار نبوده و به طور حتم روند فعلی تخصیص ارز به کالا‌های اساسی در آبان ماه تغییری نخواهد کرد، این در حالی است که رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده است که حذف ارز ترجیحی بدون اعلام قبلی و زمینه‌سازی لازم انجام نخواهد شد و در این مورد به صورت غافلگیرانه عمل نخواهد شد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده