تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۳۵۷۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زنجیره فرآوری محصولات معدنی در استان سمنان شکل گیرد

‌می‌متالز - نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با بیان اینکه سمنان دارای ذخایر غنی مواد معدنی است؛ شکل‌گیری زنجیره فرآوری محصولات معدنی در این استان را خواستار شد.

به گزارش می‌متالز، حمید علوی اظهار داشت: گچ، سلستین، زئولیت، زغال‌سنگ، باریت، سولفات سدیم، سنگ‌آهک، سنگ لاشه، گرانیت، مرمریت، سنگ‌آهن، نمک، بوکسیت، طلا، مس، کائولن، کرومیت، روی و فلورینو برخی از مواد معدنی موجود در معادن استان سمنان است.

وی درباره خام‌فروشی مواد معدنی استان سمنان افزود: بیشتر مواد معدنی این استان به‌صورت خام فروشی است و این امر سبب شده تا ارزش‌افزوده چندانی با فروش این مواد برای استان به دست نیاید.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با بیان اینکه حرکت به سمت فرآوری مواد معدنی می‌تواند به توسعه اقتصادی استان سمنان و افزایش اشتغال بینجامد تصریح کرد: متأسفانه نبود زیرساخت لازم در این حوزه سبب شده تا مواد معدنی استان سمنان به‌صورت خام به فروش برسد.

علوی با بیان اینکه ایجاد واحد‌های فرآوری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد عنوان کرد: واحد‌های فرآوری معدنی به دلیل اینکه صنایع سنگین هستند و بعضاً نیاز به آب و زیرساخت دارند نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین داشته و جنس دستگاه‌ها و تجهیزات آن نیز بسیار گران است و شرایط فعلی کشور و نرخ بالای تسهیلات این نگرانی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند که نتواند از عهده این تعهد برآید.

وی با اشاره به برخی علل خام فروشی در معادن استان سمنان اضافه کرد: بسیاری از معدن کاران استان سمنان از دانش کافی و فنی در این زمینه برخوردار نبوده و متأسفانه فرایند واگذاری معادن به گونه ایست که معدن به دست فردی که دانش لازم را داشته باشد نیفتاده است.

معدن کاران برای اجرای طرح‌های زیرساختی باید حمایت شوند

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با بیان اینکه دانش، سرمایه و توجیه‌پذیری اقتصادی برای حرکت به سمت فرآوری مواد معدنی نیاز است اضافه کرد: برخی از این سه رکن مهم در استان سمنان در حوزه معدن وجود ندارد که این امر سبب شده عمده مواد معدنی به‌صورت خام فروشی عرضه شود.

علوی با اشاره به برخی مزایای فرآوری معدن اضافه می‌کند نخستین مزیت بعد از حرکت از خام فروشی به سمت فرآوری، سوق به سمت کار علمی است و اینکه با فرآوری مواد معدنی دانش توسعه پیدا کرده و زنجیره تأمین و زنجیره تولید نیز ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در خام فروشی بعضاً یک‌پنجاهم (۲ درصد) قیمت واقعی ارزش فرآوری است می‌گوید با فرآوری مواد معدنی می‌توان زمینه شکوفایی اقتصاد تولید و اشتغال فراهم‌شده و همچنین مصرف انرژی در جهت تولید افزایش پیدا کند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی صنعت و معدن و کشاورزی سمنان همچنین بر ضرورت حمایت از معدن کاران برای اجرای طرح‌های زیرساختی تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده