تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۳۵۹۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«ایران» از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز نخست گزارش می‌دهد

ایران: ۱۰۰ روز در وزارت صمت چه گذشت؟

‌می‌متالز - تقویم فعالیت دولت سیزدهم امروز به ورق صدم خود رسید. صد روزی که اتفاقات مهمی در حوزه اقتصادی کشور افتاده است. هرچند صد روز برای بررسی عملکرد یک دولت زمان کوتاهی است و به‌طور قطع تغییر و اصلاح برخی فرایند‌ها زمانبر خواهد بود، اما بررسی عملکرد دولت در حوزه اقتصادی درهمین مدت کوتاه هم حاکی از گام‌های بلندی است که بخشی از آن‌ها نتایج خود را از هم‌اکنون نمایان کرده‌اند و بخش دیگر بتدریج اثر خود را نشان خواهند داد. در این دوره یکی از رخداد‌هایی که از اهمیت بالایی برخوردار است و بر شاخص‌های کلان اقتصاد کشور تأثیر مثبتی خواهد داشت، سرعت گرفتن روند واکسیناسیون کرونا و سپس عادی‌سازی تدریجی فعالیت‌های اقتصادی است که به رشد تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند.

به گزارش می‌متالز، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و استقرار سیدرضا فاطمی امین در وزارت صمت، مردم و فعالان اقتصادی از این وزارتخانه متولی حوزه بازار و تأمین کالا، انتظارات زیادی داشتند. به‌صورت کلی باید عنوان کرد که برنامه وزارت صمت در پنج سطح شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت، برنامه‌های تحول بنیادین با بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت، برنامه‌های بخشی (در حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی داخلی)، برنامه‌های استانی و شهرستانی و در نهایت برنامه‌های بین‌المللی (به تفکیک کشور‌های هدف و اولویت‌دار) برنامه‌ریزی شده است که این ساختار به معاونت‌های ستادی، رؤسای سازمان‌های صنعت سراسر کشور و همچنین سازمان‌های وابسته ابلاغ شده است. یکی از اولین کار‌هایی که وزارت صمت انجام داد و تمام بخش‌ها اثر آن را دیدند، ساماندهی کالایی در بورس بود. اولین کالایی که از این تصمیم اثر پذیرفت، سیمان بود. به‌گونه‌ای که برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ایران قیمت یک کالای گران شده با طرح ساماندهی کالایی در بورس کاهش یافت.
در این ۱۰۰ روز، اتفاق مهم دیگری هم رخ داد و آن تعامل و همکاری وزارت صمت با وزارتخانه‌های اقتصادی بود. در همین راستا می‌توان به تفاهمنامه همکاری وزارت نیرو و وزارت صمت در زمینه ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق احداث نیروگاه و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی اشاره کرد. یکی دیگر از اتفاق‌های مهمی که در وزارت صمت دنبال شد و البته نتیجه بخش هم بود، افزایش تولید خودرو بود؛ طبق آمار‌ها مجموعه ایران خودرو ۱۰ درصد و سایپا بیش از ۵ درصد رشد تولید را ثبت کرده‌اند، این امر به‌صورت مستقیم به کاهش نوسان قیمت در بازار خودرو کمک کرده است. علاوه بر آن آمار ۷ ماهه تولیدات صنعتی نشان از مثبت شدن شاخص‌ها دارد.

تکمیل سامانه نظارت بر کالا‌های اساسی در دولت سیزدهم

از آنجا که سایه سنگین نوسان قیمت کالا، بر فضای بازار حاکم بود، موضوع تکمیل سامانه نظارت بر کالا‌های اساسی در وزارت صمت مطرح شد تا بتوان بواسطه آن آرامش را به بازار برگرداند. این سامانه وضعیت کالایی کشور و نظارت بر توزیع کالا‌های اساسی را به‌طور شفاف اعلام می‌کند. بدین جهت ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از بخش پولی و مالی تا کالا‌های نهایی و مصرفی شکل هوشمند به خود خواهد گرفت. این همان شیوه‌ای است که طی سال‌های اخیر کارشناسان اقتصادی خواستار آن شده‌اند. اساتید دانشگاه می‌گویند که تنها راه برای کنترل قطعی بازار، هماهنگ‌سازی عرضه و تقاضا است. اگر وزارت صمت بتواند این دو مقوله را بخوبی مدیریت کند، به‌طور قطع دیگر شاهد گرانی کالا‌ها نخواهیم بود و ثبات قیمتی به این بخش بازمی‌گردد. بدین‌جهت در قالب سامانه نظارت بر کالا‌های اساسی قرار است کنترل و نظارت به صورت سیستمی انجام شود، به‌طوری که تمام تولید کنندگان و اصناف با سیستم هوشمند در دسترس هستند و هرگونه افزایش قیمت رصد می‌شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده