تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۵
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۳۵۹۶۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کدام خودرو‌ها کاهش قیمت داشتند؟/ افزایش قیمت ساینا و پراید در مقابل کاهش قیمت ۲۰۷

‌می‌متالز - با دستور رئیس جمهور برای متوقف شدن افزایش قیمت خودرو‌ها در روز شنبه کدام خودرو‌ها با کاهش قیمت همراه بودند؟

به گزارش می‌متالز، روز شنبه برخی ازخودرو‌های داخلی در قیمت نمایندگی و قیمت بازار با کاهش قیمت همراه بودند. اما خودرو‌هایی مثل قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۶۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین سایر خودرو‌های پراید در روز شنبه با افزایش قیمت همراه بودند.

خودرو‌های گروه تیبا، اما هیم واکنشی به بازار نشان ندادند و تغییر قیمتی را ثبت نکردند. همچنین خودرو‌های گروه سانا در بازار روز شنبه با افزایش قیمت همراه بودند و کاهش قیمتی را ثقبت نکردند.

پژو ۲۰۶ تیپ دو در قیمت نمایندگی با روند نزولی همراه بود، اما در مقابل پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازار به ۲۵۹ میلیون تومان افزایش قیمت داشت.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما هم درقیمت نمایندگی و هم در قیمت بازار با کاهش قیمت همراه بود و در بازار به نرخ ۳۴۹ میلیون تومان رسید.

قیمت نمایندگی خودرو‌های دنا کاهش یافت، اما در بازار هیچ تغییری نکرد و افزایش و کاهشی را ثبت نکرد.

کدام خودرو‌ها کاهش قیمت داشتند؟/ افزایش قیمت ساینا و پراید در مقابل کاهش قیمت ۲۰۷

راند سوم قیمت‌گذاری خودرو

پیگیری هاحکایت از آن دارد که دستور «لغو افزایش قیمت» توسط رئیس‌جمهور به‌طور موقت صادر شده و رشد قیمت‌ها احتمالا آذرماه محقق خواهد شد. برخی منابع موثق در این زمینه تایید کردند که دستور رئیس‌جمهور مبنی بر توقف رشد قیمت خودرو بنا بر ملاحظاتی صورت گرفته، این در حالی است که در آذرماه مصوبه افزایش قیمت از سوی خودروسازان اجرایی می‌شود. در این زمینه روز گذشته سیدرضا فاطمی‌امین نیز گفته است که بررسی قیمت‌گذاری خودرو‌ها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی با تاکید بر حمایت همه‌جانبه دولت از خودروسازی کشور اظهار کرد: سودآوری این صنعت برای دولت سیزدهم اولویت ویژه‌ای دارد و ما با تمام توان این هدف را پیگیری می‌کنیم.

روز سه‌شنبه دو شرکت خودروساز بزرگ کشور در اطلاعیه‌ای که از طریق شبکه ناشران بورسی کدال به صورت رسمی منتشر شد، خبر از افزایش قیمت ۱۵ تا ۱۹ درصدی محصولات تولیدی خود دادند.

همچنین در سایت کدال برخلاف سال‌های گذشته که مرجع صادر‌کننده مجوز افزایش قیمت، شورای رقابت اعلام می‌شد این‌بار مرجع صادر‌کننده رشد قیمت، ستاد تنظیم بازار عنوان شده بود. اما با گذشت دو روز از اعلام افزایش قیمت که با هدف حفظ منافع سهامداران خودرویی و حذف زیان تولید صورت گرفت، به دستور سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مجوز مذکور لغو شد. در خبر توقف افزایش قیمت خودرو آمده که به دستور رئیس‌جمهور و با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواسته تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز مشمول افزایش قیمت شدند، به قیمت‌های قبل بازگردانند.

به این‌ترتیب مهم‌ترین دلیل لغو افزایش قیمت‌ها، بی‌اطلاعی ستاد تنظیم بازار از تصمیم وزارت صمت بوده، این در شرایطی است که برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو عنوان می‌کنند مجوز یاد شده با امضای ستاد تنظیم بازاری که از قضا زیرمجموعه وزارت صمت نیز محسوب می‌شود، بوده است. از سوی دیگر حذف شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار، مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بوده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده