تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۳۶۲۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از طریق عرضه در فرابورس؛

دوم آذرماه سهام تجلی در دسترس عموم مردم خواهد بود

‌می‌متالز - شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، اولین شرکت پروژه محور سهامی عام، قرار است حلقه‌ای برای اتصال سهامداران حقیقی و پروژه‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی باشد.

به گزارش می‌متالز، تاسیس این شرکت، با توجه به ماهیت پروژه محور بودن آن، فصل جدیدی را برای بازار بورس ایران رقم خواهد زد و همین نوآوری نیز باعث ایجاد آیین نامه‌ها و بخش‌نامه‌های جدیدی در سازمان بورس و دولت شده است؛ به عنوان مثال می‌توانیم به بخشنامه جدید دولت اشاره کنیم که قرار است اولویت در واگذاری معادن و پروژه‌های جدید، با شرکت‌های پروژه محور باشد و این امر می‌تواند خارج از مزایده صورت گیرد.

به گفته مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، در شرایطی که به دلیل مشکلات و افت و خیز‌های قیمتی، اقبال عمومی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از وضعیت مساعدی برخوردار نیست، موضوع شکل گیری شرکت‌های پروژه محور سهامی عام می‌تواند با تزریق مستقیم نقدینگی به جریان تولید، از یکسو حرکت چرخ‌های توسعه صنایع را تسریع کرده و از سوی دیگر بازدهی و سودآوری قابل قبولی را برای سهامداران این شرکت‌ها به ارمغان آورد.

علی اکبری با اشاره به سه سهامدار عمده این شرکت که از خوشنام‌های بازار سرمایه هستند، بیان کرد: شرکت تجلی تحت حمایت سه شرکت بزرگ بورسی است که طی ۲۵ سال اخیر، برای سهامداران حقیقی شناخته شده و جزء ۲۰ شرکت برتر بازار سرمایه هستند؛ ۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به «ومعادن»، ۱۷درصد آن متعلق به «کچاد» و ۱۷درصد آن متعلق به «کگل» است و قرار است ۱۵ درصد آن در تاریخ سه شنبه، ۲ آذر، در بورس پذیره‌نویسی شود؛ همچنین به جهت پاسداری از اعتماد مردم، تجلی کارش را با بهترین و سودآورترین پروژه‌های معدنی آغاز کرده است و به تبع همین روند را ادامه خواهد داد؛ چرا که تنها پروژه‌هایی برای اجرا در این شرکت پذیرفته می‌شوند که توجیه اقتصادی داشته و از نظارت سازمان بورس و… سربلند بیرون آمده‌اند. این پروژه‌ها صرفاً بر روی کاغذ نیستند و همگی دارای پیشرفت فیزیکی هستند.

وی افزود: ما وقتی از پروژه‌های صنعتی، خصوصا پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی حرف می‌زنیم، توجه به طول زمان به سرانجام رسیدن پروژه و بهره‌برداری از آن نیاز به توجه ویژه دارد؛ چراکه حداقل زمان مورد نیاز برای اجرای یک پروژه متوسط معدنی چیزی حدود ۳ تا ۵ سال است که این پروژه‌ها، با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی آن‌ها حدود یک تا سه سال طول خواهد کشید؛ تامین مالی از روش‌های معمول همواره با موانعی مواجه بوده که باعث کاهش سرعت پیشرفت پروژه‌ها شده است؛ به عنوان مثال تامین مالی از بازار پول رایج، یعنی گرفتن وام‌های کلان از بانک‌ها و فروش اوراق از طریق بازار سرمایه مسیر دشواری را پیش روی شرکت‌های پروژه محور که دارای سود سالیانه نیستند، قرار داده است؛ اخذ تسهیلات از بانک‌ها ملزم به پرداخت سود سنگین بانکی در بازه‌های زمانی مثلا سه یا شش ماهه است و همچنین تسهیلات به صورت کوتاه‌مدت در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد که این امر با روند طولانی به بهره برداری رسیدن پروژه‌ها منافات دارد. فروش اوراق نیز شرکت‌ها را ملزم می‌کند که طی مدت زمان کوتاه چند ماهه، سود خریداران این اوراق را بپردازند؛ در حالی که منابع مالی باید در فرایند اجرای پروژه‌ها صرف شود و پرداخت سود کوتاه مدت توجه و تمرکز را از اجرای موثر پروژه‌ها منحرف و به پرداخت سود معطوف می‌کند.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت: برای اولین بار در کشور قرار است سهامداران حقیقی به طور مستقیم در اجرای پروژه‌های معدنی و فلزی مشارکت کنند؛ خرید و فروش سهام تجلی همانند سایر معاملات در بستر معمول بازار سرمایه صورت می‌گیرد، اما تفاوت مهم و قابل توجه در اینجاست که تغییر ارزش سهام این شرکت‌ها تنها در گرو پیشرفت فیزیکی پروژه است. برای اینکه سهامداران بالقوه با ورود به سهامداری شرکت‌های پروژه محور از منافع آن بهره‌مند شوند، باید با دید درستی وارد این سرمایه‌گذاری شوند؛ اولا پروژه‌های صنعتی هرچند که بسیار سودآور و توسعه دهنده هستند، زمان زیادی برای به بهره‌بردای رسیدن آن نیاز است و برای چیدن میوه‌های این پروژه‌ها باید صبر و حوصله زیادی به خرج داد؛ عملاً خریداران سهام شرکت تجلی در پورتفویی سرمایه گذاری می‌کنند که فعال در زنجیره فولاد – از معدن تا محصول نهایی است. ثانیاً تغییر قیمت سهام این شرکت‌ها با روش‌های معمول بازار سرمایه تفاوت دارد و پیشرفت فیزیکی پروژه شرط لازم آن است. با این حال سهامداران خرد می‌توانند هر زمان که خواستند سهامی را که خریده اند، بفروشند و به تناسب پیشرفت فیزیکی پروژه از منافع آن بهره‌مند شوند.

مرتضی علی اکبری تاکید کرد: هدایت نقدینگی به سمت تولید، مهم‌ترین رسالت شرکت‌های پروژه محور است؛ این یک بازی دو سر برد است. سرمایه گذاران بالقوه به دنبال پرسودترین روش سرمایه‌گذاری هستند و از سوی دیگر، کشور با اجرای پروژه‌های متعدد صنعتی در مسیر توسعه گام برمی دارد. مشارکت مستقیم سهامداران حقیقی در پروژه‌ها، وقتی با دید درست و معقول صورت گیرد، هم می‌تواند خودشان را به سود قابل توجه برساند و هم باعث رونق اقتصادی کشور شود و همچنین تا حد زیادی استفاده از سایر روش‌های تامین مالی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: اشتغالزایی نتیجه بدیهی اجرای پروژه‌های متعدد در صنایع مختلف کشور است. وقتی منابع مالی کافی برای اجرای پروژ‌ها فراهم باشد، نیروی کار متخصص به تعداد کافی در این زنجیره وجود دارد که در نتیجه اجرای موفق پروژه‌ها را خواهیم داشت.

علی اکبری با اشاره به تجربه موفق کشور‌های دیگر در این زمینه، افزود: در حال حاضر در برخی کشور‌ها صرفا با طرح ایده‌های خود و بدون ورود به مرحله اجرا، با این روش تامین مالی می‌کنند و نتیجه بسیار مطلوب بوده است، اما در شرکت تجلی این صرفاً یک طرح روی کاغذ نیست و پروژه‌ها به لحاظ فیزیکی درصد مهمی از پیشرفت را طی کرده‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال تونل مانش که از آن به عنوان بزرگ‌ترین و پر هزینه‌ترین پروژه عمرانی در اروپا یاد می‌شود، مجموعه‌ای از تونل‌های راه آهن و تاسیسات و امداد است که با ۵۲ کیلومتر طول، فرانسه و انگلستان را از مسیری در زیر دریا، به یکدیگر متصل می‌کند؛ بخش اعظم تامین مالی این پروژه زیربنایی از طریق مشارکت مردمی صورت گرفته است.

مدیرعامل تجلی در پایان گفت: بنا بر گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۰ به حدود ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۶.۶ درصد رشد نشان می‌دهد؛ با هدایت درست این سیل عظیم نقدینگی، نه تنها امکان اجرای پروژه‌های متعدد سودآور معدنی فراهم می‌شود، بلکه می‌توان بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی مورد نیاز کشور در صنایع مختلف اعم از حمل‌ونقل، ساختمانی و گردشگری را نیز تامین مالی کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده