تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۳۶۴۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماجرای پیشنهاد وزارت اقتصاد به سران قوا برای افزایش ظرفیت فروش اوراق چه بود؟

‌می‌متالز - وزارت اقتصاد اعلام کرده است، بهترین شیوه جبران کسری بودجه، فروش اموال مازاد و راکد دولت با کمترین اثر تورمی است که باعث مولد شدن دارایی‌ها نیز می‌شود.

به گزارش می‌متالز، اخیرا وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه این وزارتخانه برای افزایش درآمد‌های دولت و جبران کسری بودجه بدون آثار تورمی از طریق فروش اموال مازاد و راکد دولت خبر داد. سید احسان خاندوزی که به دعوت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در مجلس حضور یافته بود، در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه نمایندگان عضو کمیسیون به دلیل قرار داشتن در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت، خواستار دریافت گزارشی از وضعیت درآمد‌ها و شاخص‌های اقتصادی کشور بودند در پاسخ به سؤالی در خصوص روش جبران کسری بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بهترین شیوه جبران این کسری بودجه، فروش اموال مازاد و راکد دولت با کمترین اثر تورمی است که باعث مولد شدن دارایی‌ها نیز می‌شود.

وزیر اقتصاد همچنین با اعلام خبر تشکیل کارگروهی برای اجرایی کردن طرح فروش مازاد دارایی‌های دولت، ابراز امیدواری کرد؛ در هفته‌های آینده، شاهد اثرات درآمدی آن و جبران کسری بودجه دولت به شکل غیر تورمی باشیم.

گفتنی است، با وجود این اظهار نظر وزیر اقتصاد، مشاور کمیسیون برنامه و بودجه، با اشاره به پیشنهاد جدید وزارت اقتصاد برای افزایش ظرفیت فروش اوراقف اعلام کرده است، فروش اوراق برای جبران کسری بودجه تورم را زیاد و فشار زندگی مردم را بیشتر می‌کند.

به گفته حسینی، اینکه دولت با فروش اوراق می‌خواهد کسری بودجه خود را جبران کند، کار درستی نیست و باید راه‌های بهتری جایگزین آن شود. این چاپ اوراق پایه پولی را زیاد می‌کند و در نتیجه تورم را زیاد می‌کند و فشار زندگی مردم روز به روز بیشتر می‌شود. در بحث شناسایی اقتصاد زیر زمینی که مثلا طرف با یک موبایل از یک پزشک درامد ببشتری دارد بسیار ضعیف عمل کردیم، این‌ها را باید شناسایی کرد. ما در ابتدای سال ۹۵ یک قانونی به سازمان مالیاتی دادیم که جهت شناساسی درامد‌های شخصی بود که می‌شود از میزان تراکنش‌های او به درامد اشخاص پی برد و امروز ما در همین موضوع عددی که در سازمان مالیاتی وصول شد بیش از ۲۰-۳۰ همت است.

مشکل دیگر این است که بعضی این طرح‌ها بسیار زمان بر بوده است، طرح جامع مالیاتی، ۲۰ سال طول کشیده که اجرا شود. این طرح در آن سال نیاز کشور بود، اما معلوم نیست امروز با توجه به رشد تکنولوژی اصلا نیاز هست یا نه.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده