تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۳۶۳۳۲

مدرن دیپلماسی: تمرکز هند بر پروژه بندر چابهار ایران است

‌می‌متالز - هندوستان برای غلبه بر موانع از مسیر پاکستان تمرکز خود را بر پروژه بندر چابهار ایران قرار داده است؛ بندری که به عنوان دروازه ورود هند به افغانستان و آسیای مرکزی تلقی شده است.

به گزارش می‌متالز، کی از موضوعاتی که "امیرخان متقی"سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در جریان دیدار هیات افغانستان با عمران خان نخست وزیر پاکستان در روز ۱۲نوامبر مطرح کرد، این بود که اجازه انتقال گندم هند از مسیر قلمرو پاکستان داده شود.

تصور بر این است که نخست وزیر پاکستان گفته باشد که او این درخواست را با نظر مساعد بررسی خواهد کرد. در توئیت دفتر نخست وزیری پاکستان آمده است نخست وزیر این پیام را منتقل کرد که در شرایط فعلی پاکستان با نظر مساعد درخواست برادران افغان برای حمل گندم هند از مسیر پاکستان برای مقاصد انسانی را بررسی خواهد کرد.

بعد از به قدرت رسیدن طالبان، تجارت دوجانبه با هندوستان از مسیر پاکستان به تعلیق در آمده است و این منجر به زیان شدید برای بسیاری از شرکت‌های هندی شده است.

بندر چابهار و کریدور هوایی هند – افغانستان

هندوستان برای غلبه بر موانع از مسیر پاکستان تمرکز خود را بر پروژه بندر چابهار ایران قرار داده است؛ بندری که به عنوان دروازه ورود هند به افغانستان و آسیای مرکزی تلقی شده است. هند همچنین کریدور‌های هوایی را با افغانستان آغاز کرده که شامل دهلی نو – کابل، بمبئی – کابل و دهلی نو – هرات می‌شود.

درخواست اخیر افغانستان برای اجازه ورود کمک‌های هند از مسیر پاکستان دو نکته را مورد تاکید قرار می‌دهد. اول اینکه طالبان اهمیت روابط اقتصادی را همسایگان بخصوص هند و ایران را درک می‌کند. طالبان در گذشته هم پیشنهاد ازسرگیری ارتباط هوایی با هند را داده و از ارتباطات منطقه‌ای حمایت کرده بود. دوم اینکه هرچند طالبان مکررا گفته که برای روابط اقتصادی با چین اولویت قائل است، اما می‌خواهد در روابط خود توازن ایجاد کند و بیش از حد به چین وابسته نباشد.

سخنگو‌های طالبان گفته‌اند که خواهان روابط دوستانه با همه کشور‌ها از جمله آمریکا هستند. هر چند کمک‌های انسانی از سوی جامعه جهانی به افغانستان کمک می‌کند، اما ارتباطات منطقه‌ای و از سرگیری تجارت دوجانبه هم ضروری است. علاوه بر این طالبان همچنین نیازمند حمایت جامعه جهانی برای آزاد کردن ذخایر بانک مرکزی افغانستان است. آمریکا حدود ۹.۵ میلیارد دلار را توقیف کرده است.

هرچند که اجماع نیرومندی درباره کمک به افغانستان برای برخورد با بحران انسانی وجود دارد، اما باید منتظر ماند و دید آیا کشور‌ها پیوند‌های اقتصادی را هم از سر خواهند گرفت و آیا از درخواست طالبان برای آزادسازی اموال بانک مرکزی افغانستان حمایت خواهند کرد یا خیر. همچنین جالب است که ببینیم آیا پاکستان واقعا اجازه انتقال کمک‌های هند از خاک کشورش را برای افغاستان خواهد داد یا خیر و در صورت تحقق آیا چنین اقدامی می‌تواند راه را برای ازسرگیری پیوند‌های دوجانبه بین دو کشور هموار سازد. درحالی که تحلیلگران افغانستان را صرفا از منظر ژئوپلتیک نگاه می‌کنند، برای جامعه جهانی و طالبان مهم است که برای پرداختن به مشکلات اقتصادی این کشور بطور مشترک کار کنند و رفاه مردم افغانستان را در اولویت قرار دهند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده