به گزارش میمتالز، "محسن رضایی" روز پنجشنبه در بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: این بندر یک بندر اقیانوسی است. بندری که از طریق اقیانوس هند با جمعیت زیادی از جهان ارتباط دارد، این بندر احداث شده و با سرعت خوبی درحال پیشرفت است.
وی تصریح کرد: این بندر نخستین بندر حمل یکسره کشور به شمار میرود و امیدواریم سایر مناطق کشور هم بتوانند به همین تجهیزاتی که در این بندر است، دسترسی پیدا کنند که هم توقف زمانی کشتیها و رسوب کالا اتفاق نیفتد و هم حمل و نقل با سرعت بیشتری انجام شود.
معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: امروز به توسعه صادرات نیاز داریم و درحقیقت خط مقدم تولید ثروت ملی و اشتغال، صادرات است.
وی افزود: هرچقدر بیشتر صادرات داشته باشیم، ثروت ملی و میزان اشتغال افزایش خواهد یافت و در همین راستا، در این دولت به موضوع صادرات، بنادر، حمل و نقل، ترانزیت و مسائل دیگری که میتواند به افزایش صادرات کشور کمک کند توجه شده است.
رضایی اضافه کرد: در این سفر هم به اتفاق دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور برای پیگیری و بررسی همین موضوعات به حوزه سواحل مکُران آمدیم. شواهد نشان میدهد که کارهای خوب و قابل توجهی در این منطقه انجام شده و امیدواریم در دولت سیزدهم، بندر شهید بهشتی چابهار به یکی از بنادر مهم جهانی تبدیل شود.
وی افزود: استقرار تجهیزات هوشمند در این بندر مورد تاکید ما است و هرچقدر که بنادر ما پیشرفتهتر باشند هزینه کالاها و تورم ناشی از حمل و نقل کمتر میشود به طوری که مردم میتوانند با قیمت ارزانتر کالاهای وارداتی را خریداری کنند.
معاون اقتصادی رییس جمهور در خصوص راهآهن چابهار زاهدان گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور این بوده که کارها اولویتبندی نمیشده و در واقع یک پول سالانهای را به سراسر هزینهها توزیع میکنیم و برخی از امورات اقتصادی که باید سریعا به بهرهبرداری برسد و آثار خود را در اقتصاد ملی نشان دهد با سالها تاخیر مواجه میشود.
وی تصریح کرد: اکنون ارتباط شمال و جنوب کشور یعنی چابهار به سرخس یا بندر انزلی و آستارا بسیار حیاتی است و تولید و اشتغال ما را به شدت افزایش میدهد، اما بین خاش و ایرانشهر از یکسو و بین رشت و آستارا از سوی دیگر، دو قطعه دیگر باقیمانده که با یک اعتبار متوسط میشود به سرعت این طرح را عملیاتی کرد و حتما در تهران این موضوع را پیگیری میکنیم که راه آهن جنوب به شمال که رویای ۲۰۰ سالهای است محقق شود.