تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۳۶۶۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار شمش و مقاطع، نگران روز‌های سرد سال است

سرمای استخوان‏‏‌سوز بازار فولاد

‌می‌متالز - استمرار رکود در بازار مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا و بازار آزاد در عین عدم‌رونق معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس، آن هم در شرایطی که احتمال قطعی گاز و محدودیت تولید صنایع ظرف هفته‌های پیش رو جدی شده است، از اثرگذاری قوی سیگنال‌های کاهشی موثر در این بازار، از جمله عقبگرد محسوس قیمت‌های جهانی با محوریت بازار چین و انباشت محصول در بازار‌های داخلی در عین رکود سنگین مصرفی حکایت دارد. بازار آهن و فولاد کشور با تعمیق رکود جدی در بخش مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا و بازار آزاد روبه روست.

سرمای استخوان‏‏‌سوز بازار فولاد

 

به گزارش می‌متالز، در این شرایط وضعیت برای معاملات شمش فولاد نیز چندان مساعد نیست و این رینگ فلزی نیز در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته‌های اخیر رونق قابل ملاحظه‌ای نداشته است. کاهش تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در بازار داخل، در حالی که انبار‌ها با انباشت قابل ملاحظه مقاطع طویل فولادی مواجه‌اند، از مهم‌ترین دلایل رکود در بازار‌ها به شمار می‌رود. در این شرایط افت محسوس بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در بازار‌های جهانی با محوریت چین نیز بر کاهش حجم تقاضا و خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا اثر گذاشته و نتیجه آن در آمار‌های این بازار نمایان است.

به تعویق انداختن خرید به امید افت نرخ


در هفته جاری، رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران میزبان عرضه قطعی بالغ بر ۱۴۳‌هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۳‌هزار و ۴۹۰تومان تا ۱۳‌هزار و ۶۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود. کف و سقف قیمت تعیین‌شده برای عرضه شمش فولاد در عرضه روز سه شنبه ۲۵آبان‌ماه نسبت به بازه قیمت پایه در هفته قبل (سه شنبه ۱۸آبان‌ماه) افت داشت. بازه تعیین‌شده برای عرضه شمش فولاد در هفته جاری نسبت به هفته قبل کاهش داشت، اما این موضوع باعث نشد متقاضیان استقبال بیشتری از عرضه‌های این هفته داشته باشند و در نهایت روز سه شنبه هفته جاری تنها ۱۰۴‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که این رقم کمترین میزان معامله شمش فولاد در این بازار پس از هفته پایانی مهرماه بود. به این ترتیب باید اذعان کرد، رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران با کاهش حجم معاملات شمش فولاد ظرف هفته جاری روبه رو شد؛ این کاهش حجم معامله در شرایطی که قیمت پایه عرضه نسبت به هفته قبل کاهش داشت، می‌تواند بیانگر انتظار اهالی بازار از افت بیشتر نرخ در هفته‌های پیش رو باشد. انتظار کاهش نرخ از سویی از تعدیل قیمت‌های جهانی در بخش مواد اولیه و محصول و از سوی دیگر از افت تقاضای داخلی بر اثر شروع فصل سرما و زمان رکود سنتی در بازار، نشات می‌گیرد.

در شرایطی که بازار داخلی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای روبه‌روست، افت بهای شمش و مقاطع طویل فولادی در بازار‌های جهانی با محوریت چین باعث تضعیف بازار‌های صادراتی کشور می‌شود. در واقع تضعیف نرخ محصولات فولادی در بازار‌های جهانی باعث شده است که دیگر رقابت و خرید شمش با قیمت‌های فعلی به منظور تولید محصول صادراتی توجیه پذیری اقتصادی نداشته نباشد. به این ترتیب، سیگنال‌های کاهش قیمت و تضعیف تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخل و صادراتی باعث شده است تا دیگر خبری از خرید‌های هیجانی شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا نباشد. در این شرایط و با توجه به سیگنال‌های جهانی، احتمال افت بیشتر نرخ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا وجود دارد که باعث می‌شود متقاضیانی که امکان به تعویق انداختن خرید مواد اولیه را دارند، به امید افت بیشتر نرخ پایه، خرید‌های خود را به تعویق بیندازند. میانگین نرخ معامله شمش فولاد از رینگ روز سه شنبه، برابر ۱۳‌هزار و ۶۸۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده این شمش برابر ۱۴‌هزار و ۹۰۰تومان می‌شود. با در نظر گرفتن حداقل هزینه تبدیل، میلگرد تولیدی با این شمش، قیمتی برابر ۱۶‌هزار و ۵۰۰تومان خواهد داشت. این در حالی است که در حال حاضر هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد با نرخ حدود ۱۶‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شده و به گفته فعالان بازار حتی در این نرخ نیز خریداری در بازار وجود ندارد.


بازار سرد مقاطع طویل فولادی



بازار مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا و بازار آزاد با رکود سنگین مصرفی روبه‌روست. شروع روز‌های فصل سرد سال که زمان سنتی رکود مصرفی در بازار داخل است، باعث شده تنش قیمتی در بازار داخل در کمترین میزان باشد و تحرکات نرخ ارز نیز نتواند اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای بر بهای مقاطع طویل فولادی داشته باشد. در عین حال، ظرف روز‌های گذشته، بهای شمش و مقاطع طویل فولادی در بازار‌های جهانی با محوریت چین رو به کاهش گذاشته است که این مولفه، سدی در مقابل تحرکات مثبت ارزی در روز‌های هفته قبل بود. رینگ صنعتی مقاطع طویل فولادی، روز گذشته نیز همراستا با بازار آزاد با رکود قابل‌ملاحظه‌ای روبه رو شد. این رینگ با عدم‌استقبال خریداران همراه شد، به گونه‌ای که از ۱۴۰‌هزار تن میلگرد عرضه‌شده در این بازار، تنها حدود ۱۴‌درصد مورد معامله قرار گرفت. میانگین نرخ میلگرد معامله‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا برابر ۱۴‌هزار و ۷۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده معامله این محصول به ۱۶‌هزار و ۱۰۰تومان می‌رسد. این در حالی است که درحال حاضر برای هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ در بازار آزاد تهران نیز مشتری وجود ندارد؛ بنابراین طبیعی است که خریداران از این محصول چندان استقبال نکنند.


خطر قطعی گاز در کمین تعهدات صادراتی



احتمال قطعی یا سهمیه بندی گاز واحد‌های صنعتی موضوع دیگری است که ظرف روز‌های اخیر شکل جدی تری به خود گرفته است. با توجه به میزان بالای مقاطع طویل فولادی انباشت‌شده در انبار تجار، قطعی و سهمیه بندی گاز صنایع و کاهش ظرفیت یا توقف تولید نباید اثر چندانی بر بازار مقاطع طویل فولادی داخلی داشته باشد. اما سهمیه بندی یا قطعی گاز در بخش فولاد کشور می‌تواند واحد‌های تولیدکننده شمش را در تامین تعهدات داخلی و صادراتی و نوردکاران را در تامین تعهدات صادراتی خود دچار چالش کند. قطعی گاز با کاهش عرضه شمش فولاد می‌تواند سیگنالی در جهت رشد بهای شمش فولاد باشد، اما با توجه به انباشت محصول در بازار داخل و قرارگیری در فصل سنتی رکود، سرعت گیری جدی در مسیر این سیگنال افزایشی خواهد بود؛ بنابراین با توجه به وضعیت فعلی عرضه و تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در بازار داخلی کشور، انتظار می‌رود اثرگذاری قطعی گاز بر بخش محصول تنها در حد یک شوک کوتاه باشد.

از روز گذشته، بازار فیزیکی بورس‌کالا شاهد آغاز معاملات کشف پریمیوم شمش فولاد بود. معاملات کشف پریمیوم، جزو معاملات بلندمدت به شمار می‌رود که با توجه به تضمین عرضه و تقاضا به کاهش التهابات در بخش معاملات شمش فولاد منجر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده