تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۳۶۶۵۸
سرویس خبر : انرژی

تاثیر قطعی گاز بر بازار سرمایه چیست؟ / سیمان گران می‌شود؟

‌می‌متالز - یک کارشناس کالایی بازار گفت: تاثیر قطعی گاز را تا ۳ ماه دیگر بر بازار سرمایه خواهیم دید.

به گزارش می‌متالز، بزرگترین چالش صنایع در شرایط کنونی تامین گاز است. در حالی که سیمانی‌ها و فولادی‌ها از میانه اردیبهشت تا پایان شهریور ۱۴۰۰ با مشکل قطع برق و گاز روبرو بودند حالا و از هفته پیش دوباره چالش قطعی گاز، صنایع را دچار سکته کرده است.
شهریار گراوندی، عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور در ارتباط با موضوع محدودیت‌های انرژی به صنعت سیمان گفت: گاز اغلب واحد‌های سیمانی کشور در شمال، شمال غرب، شمال شرق، غرب و جنوب غربی قطع شده است. تنها برخی واحد‌های سیمانی جنوب کشور به خاطر گرمسیری بودن با محدودیت گاز مواجه اند.


۳ مزیت سوخت گاز بر مازوت در صنعت سیمان


وی در پاسخ به این پرسش که سوخت کنونی شرکت‌های سیمانی چیست، گفت: سیمانی‌ها اکنون از سوخت مازوت خود به جای گاز استفاده می‌کنند البته شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اولویت اول خود را برای تخصیص مازوت، نیروگاه‌های تولید برق قرار داده است.
وی با بیان اینکه شرکت‌های سیمانی در اولویت‌های بعدی تخصیص مازوت هستند، گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هنوز هیچ مازوتی به سیمانی‌ها تحویل نداده و سیمانی‌ها از ذخایر مازوت خود استفاده می‌کنند.
مدیرعامل سیمان سامان کرمانشاه در ارتباط با معایب مازوت بیان کرد: سیمان تولیدی از سوخت مازوت علاوه بر آلودگی هوا به دلیل سولفات موجود در آن از کیفیت پایین تری برخوردار است. همچنین گاز درب کارخانه سیمان تحویل داده می‌شود، اما برای تهیه مازوت، سیمانی‌ها باید از اولین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی محموله‌های مازوت را تحویل بگیرند که گاهی هزینه حمل قیمتی برابر با خود مازوت دارد.

پیش بینی قیمت سیمان در فصل سرما


وی در ارتباط با پیش بینی قیمت سیمان در فصل سرما بیان کرد: اگر مازوت به سیمانی‌ها برسد مشکلی در عرضه سیمان به بازار رخ نخواهد داد و گرانی این مصالح ساختمانی را در پیش نخواهیم داشت در غیر این صورت با مشکل روبرو خواهیم بود.


تاثیر چالش قطعی گاز بر سهام سیمانی‌ها و فولادی‌ها


سعید انگبینی، مدیرواحد کالا و انرژی کارگزاری توسعه فردا در ارتباط با محدودیت انرژی وارده به صنایع گفت: هفته پیش محدودیت تخصیص گاز به صنایع اعلام شد. این محدودیت انرژی بر میزان عرضه و قیمت صنایع سیمانی و فولادی در بورس کالا تاثیرگذار است. تبعات این محدودیت عرضه گاز با فاصله بعد از بورس کالا بر سهام این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار نیز تاثیر گذار خواهد بود و به طور قطع در گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های سیمانی و فولادی اثر آن را می‌توان دید.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده