تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۲۳۶۱۵۱
سرویس خبر : انرژی

قطعی گاز صنایع شروع شد/ سیمان دوباره گران می‌شود؟

‌می‌متالز - گاز چند واحد تولید سیمان قطع شده و این واحد‌های تولیدی مجبور به استفاده از مازوت هستند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان می‌گوید: تنها به اندازه ۱۵ روز مازوت برای مصرف دارند. آیا قیمت سیمان امسال هم مانند سال گذشته افزایش می‌یابد؟

به گزارش می‌متالز، با رسیدن فصل سرمایه و افزایش مصرف گاز خانگی، گاز برخی از واحد‌های تولید سیمان در شمال و شمال شرق کشور قطع شده است. حالا کارخانه‌های تولید سیمان مجبور به استفاده از سوخت مازوت هستند.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در همین باره می‌گوید: استفاده از مازوت تفاوت قیمت تولید و عرضه ما را زیاد می‌کند. به همین دلیل با ادامه قطع گاز، قیمت سیمان گران می‌شود.

اوجی، وزیر نفت پیش از شروع پاییز از روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز در زمستان خبر داده بود. پس از آن هم سخنگوی صنعت برق پیش از شروع زمستان اعلام کرد که احتمالا به دلیل کمبود گاز مجبور به سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها شویم.

مازوت سیمان را گران می‌کند؟

آن‌گونه که به نظر می‌رسد، سوزاندن مازوت گزینه جایگزین دولت برای صنایع بود. جایگزینی که بسیار گران بود و آلاینده‌های هوا را افزایش می‌داد.

سال پیش، با قطع گاز صنایع و توقف خط تولید سیمان، تقاضا چند روزی از عرضه پیشی گرفت و در نتیجه، قیمت سیمان گران شد. بعد از آن صنایع مجبور شدند برای تامین سوخت خود دست به سوزاندن مازوت بزنند.

در حالی که به نظر می‌رسد سوزاندن مازوت تنها آلترناتیو دولت برای تامین سوخت است، علی کلاهی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در توییتی هشدار داد: تنها ۱۰ روز ذخیره مازوت در نیروگاه‌ها داریم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، توضیح می‌دهد: پیش‌بینی شده که احتمالا از اواخر آبان نتوانند به برخی از واحد‌های تولید گاز دهند به همین دلیل هم اندازه ۱۵ روز مازوت بین واحد‌های تولید سیمان توزیع کرده‌اند.

سوزاندن مازوت به جای گاز، هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. شیخان با تایید این مساله می‌گوید: خوشبختانه ما به تازگی از سیستم قیمت‌گذاری دستوری خارج شده‌ایم و قیمت ما در بورس مشخص می‌شود. با جایگزین شدن مازوت به جای گاز هم به زودی تغییر قیمت اعمال می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده