تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۴۲۶
کد خبر: ۲۳۶۵۰۲
سرویس خبر : انرژی

سیگنال جدید برای بازار ارز و بورس/ بعد از سیمان گاز فولادی‌ها هم قطع شد!

‌می‌متالز - چند روز پیش برخی رسانه‌ها خبری مبنی بر محدودیت گاز صنایع فولادی منتشر کردند. رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تایید این خبر می‌گوید در صورتی که این روند ادامه پیدا کند بازار ارز و نماد‌های فولادی آسیب جدی می‌بینند.

به گزارش می‌متالز، وزیر نفت از مدت‌ها پیش از شروع زمستان، زنگ خطر روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز را به صدا در آورده بود و حالا شرکت ملی گاز ایران هم شروع به اعمال محدودیت‌ها برای صنایع فولادی کرده است.

سال پیش هم قطع برق و گاز تاثیر زیادی بر صنایع گذاشت. آن زمان سیمان گران شد و صادرات فولاد هم افت کرد. حالا گاز صنایع سیمانی قطع شده و به جز آن برخی از رسانه‌ها از چند روز پیش اطلاعیه‌ای منتشر کرده‌اند که براساس آن، طبق دستور مدیریت دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران، در راستای تامین پایدار گاز مصرف‌کنندگان خانگی و تجاری، گاز صنایع فولادی هم محدود می‌شود.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران خبر محدودیت گاز صنایع فولادی را تایید می‌کند.

شکوری در همین باره می‌گوید: اولویت کشور باید تامین گاز صنایع و کارخانه‌ها باشند، زیرا بسیاری از این راه کسب درآمد می‌کنند. با این حال، متاسفانه اولویت آخر کشور صنایع است کارخانه‌ها هم ضرر زیادی از این قضیه می‌بینند.

شکوری درباره خسارتی که این تصمیم به صنایع فولادی می‌زند توضیح می‌دهد: تولید کارخانه‌ها از این تصمیم متاثر می‌شود و این قضیه بار مالی سنگینی دارد. قطع گاز باعث ضرر مالی به سرمایه‌گذاران بورس هم می‌شود، زیرا نماد‌های این حوزه همه آسیب می‌بینند. قیمت تمام شده کالا‌ها هم بالاتر می‌رود.

او امکان ورشکستگی کارخانه‌های فولادی را رد می‌کند، اما بیان می‌کند: قیمت فولاد در حال حاضر بالاست و حاشیه سود برای فولادی‌ها ایجاد شده است. به همین دلیل هم شاید در حال حاضر اتفاق خاصی برای این صنایع رخ ندهد، اما اگر حاشیه سود کم شود، هر اتفاق می‌تواند کل این صنعت را نابود کند.

فولاد پس از نفت تنها صنعتی است که برای کشور ارزآوری می‌کند. اما اگر قرار باشد گاز این صنعت قطع شود احتمالا کارخانه‌های ساخت فولاد از پس تامین فولاد داخلی هم به سختی برآیند.

شکوری هم به نقش فولاد در ارزآوری برای کشور اشاره می‌کند: با کاهش تولید، ممکن است مجبور شویم بیشتر تولید را داخل کشور مصرف کنیم و مقدار کمی صادر شود.

او در آخر ادامه می‌دهد: ارزآوری فولاد در شرایط تحریمی کمک بزرگی به دولت بود. فولاد، مس و مواد معدنی درآمد‌های کم ایران را جبران می‌کردند، اما حالا اگر گاز صنایع قطع شود درآمد‌های ارزی کشور هم دچار مشکل می‌شوند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده