تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۳۷۷۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تیر دولت به سوی صنایع سودآور بورسی

‌می‌متالز - اگر قرار است نرخ حامل‌های انرژی افزایش یابد، باید به تمامی صنایع نگاهی یکسان داشت و بین صنایع سودآور و صنایع زیان‌ده تبعیضی قائل نشد.

به گزارش می‌متالز، یکی از دغدغه‌های مهم این روز‌های بازار سرمایه احتمال افزایش نرخ گاز فولادی هاست. برخی سیاستگذاران معتقدند سود بالای صنعت فولاد به سبب رانت انرژی ارزان قیمتی است که در اختیار این صنعت قرار می‌گیرد و نرخ گاز صنعت فولاد باید افزایش یابد.

صادق شهرستانی مدیر عامل شرکت نورد و قطعات فولادی در این خصوص بیان کرد: از ابتدای امسال نرخ گاز فولادی‌ها بر اساس نرخ خوراک پتروشیمی‌ها محاسبه می‌شود و با نوسان قیمت نفت در بازار‌های جهانی، انرژی در صنعت فولاد و تغییر پیدا می‌کند. با تغییرات صورت گرفته هزینه گاز طبیعی در صنعت فولاد رشد قابل توجهی داشته است. افزایش نرخ گاز بیش از این میزان ریسکی برای صنعت فولاد ما بوده و سودآوری شرکت‌های فولادی را کاهش خواهد داد.

وی افزود: مشکل اینجاست که به دلیل آنکه صنعت فولاد، صنعت سودآوری است؛ نگاه سیاست گذاران معطوف به این صنعت شده و به دنبال افزایش هزینه‌های این صنعت هستند. حال آنکه نرخ حامل‌های انرژی سایر صنایع از جمله خودروسازی‌ها هم ارزان است.

شهرستانی تصریح کرد: چرا باید سیاست گذاران از صنایع زیان دهی که در این سال‌ها هرگز خوب عمل نکرده اند، حمایت کنند؛ اما به محض سودآور شدن یک صنعت، تدابیری اتخاذ کنند که سودآوری آن صنعت هم کاهش پیدا کند.

این فعال صنعت آهن گفت: تمامی صنایع کشور از انرژی ارزان قیمت برخوردار هستند و این انرژی ارزان قیمت، رانت نیست؛ بلکه امتیازی است که سیاست گذار برای همه صنایع در نظر گرفته و البته که معتقدم این سیاست، سیاست صحیحی نبوده است. اما اگر قرار است نرخ حامل‌های انرژی افزایش یابد، باید به تمامی صنایع نگاهی یکسان داشت و بین صنایع سودآور و صنایع زیان‌ده تبعیضی قائل نشد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ حامل‌های انرژی برای صنعت فولاد مثل این است که قیمت کالا‌ها و خدمات برای اقشار مختلف در کشور ما متفاوت باشد. چنین نگاهی قطعا عادلانه نیست!

مدیر عامل "فنورد" در خاتمه تصریح کرد: در حال حاضر گاز شرکت نورد و قطعات فولادی وصل است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و تصمیم جدیدی اتخاذ نشود، اوضاع مناسب است.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده