تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۴۲۵
کد خبر: ۲۳۷۸۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

خسارت ۸ میلیاردی قطع گاز به صنایع فولاد/ فولاد گران می‌شود؟

‌می‌متالز - حدود دو هفته‌ای است که گاز برخی از کارخانه‌های فولاد سهمیه‌بندی شده است و حالا، دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام می‌کند گاز صنایع فولادی قطع شده و آن‌ها امکان استفاده از مازوت را هم ندارند. این مساله، علاوه بر گرانی سیمان، حدود ۸ میلیارد دلار خسارت به کشور می‌زند.

به گزارش می‌متالز، پس از سهمیه‌بندی و کاهش برق صنایع در تابستان، حالا نوبت به سهمیه‌بندی گاز صنایع در زمستان رسیده است. وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همین باره می‌گوید: دو هفته‌ای است سهمیه گاز بسیاری از واحد‌های تولید فولاد نصف شده است.

دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بیان می‌کند: در حال حاضر ۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد داخلی است. اگر برق و گاز تامین شود می‌توانیم ۳۷ تا ۳۸ میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم. اما با محدودیت‌های برق و گاز، پیش‌بینی می‌شود تولید به ۲۶ میلیون تن برسد.

او برآورد می‌کند: ۱۲ میلیون تن کاهش تولید، حدود ۸ میلیارد دلار ضرر اقتصادی به کشور و صنایع فولادی وارد می‌کند.

به گفته شرکت ملی گاز، کاهش سهمیه گاز صنایع به دلیل تامین گاز خانگی در زمستان رخ داده است.

امکان استفاده از مازوت را نداریم

کمبود منابع گاز، سبب شده که کارخانه‌های سیمان شروع به استفاده از مازوت کنند. این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست استفاده از مازوت را برای همه کارخانه‌ها ممنوع اعلام کرده است.

اما یعقوبی درباره جایگزین کردن گاز با مازوت یادآوری می‌کند: فولادی‌ها برای تولید فولاد، جایگزینی جز گاز ندارند. صنعت سیمان و نیروگاه‌ها می‌توانند از مازوت استفاده کنند، اما در فولاد وقتی گاز قطع شود، ما دیگر تولید نداریم.

فولاد دوباره گران می‌شود؟

البته سال‌های پیش هم سهمیه گاز فولادی‌ها چند روزی قطع شد. یعقوبی توضیح می‌دهد: سال‌های پیش سهمیه‌بندی از دی ماه شروع می‌شد و نهایتا ۱۵ تا ۲۰ روز سهمیه گاز فولادی‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد. شرکت‌ها هم برنامه‌ریزی می‌کردند و در آن زمان تعمیرات انجام می‌دادند. امسال این محدودیت‌ها زودرس و شدید شده است.

به گفته یعقوبی امسال قطع گاز فولادی‌ها از نیمه آبان شروع شده و سهمیه گاز آن‌ها ۵۰ درصد افت کرده است.

یعقوبی پیش‌بینی می‌کند که با قطع گاز فولادی‌ها، فولاد دوباره گران شود. او می‌گوید: ما در زمان قطع برق هم متضرر شدیم و در سه ماه تابستان ۴۰ درصد کاهش تولید داشتیم. تابستان که تولید ما کاهش پیدا کرد، انبار‌ها هنوز پر بودند و فولاد تنها ۲۰ درصد گران شد. اما اکنون این طور نیست و با کاهش تولید فولاد، قیمت‌ها هم گران می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده