تاریخ: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۸
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۲۳۸۰۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

صنایع را محکوم به قطع دستشان نکنید/ راهکار‌های رشد سهام صنایع چیست؟

‌می‌متالز - رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: هزینه تولید ما پله پله در حال نزدیک شدن به قیمت جهانی است؛ باید بهره‌وری را به استاندارد‌های جهانی برسانیم تا خود کالا در بازار‌های جهانی رقابت کند.

به گزارش می‌متالز، قیمت مناسب و کیفیت ۲ مزیت اصلی تولیدات فولادی ایران برای خریداران خارجی است. برای حفظ بازار این محصولات باید عرضه محصولات به شکل مستمر انجام شود.

مدیریت فولاد با قیمت گذاری دستوری و محدودیت صادرات امکان پذیر نیست.
ابراهیم جمیلی، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران برنامه‌های جدید وزات صمت برای عرضه محصولات در بورس کالای ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این طرح باید قبل از وارد شدن به فاز اجرا، با کارشناسان خبره حوزه معدن و فولاد که حافظ منافع ملی هستند، به مشورت گذاشته شود.
وی بیان کرد: مدیریت فولاد با قیمت گذاری دستوری و محدودیت صادرات امکان پذیر نیست. موضوع معدن و صنایع معدنی باید به سمت آزاد سازی قیمتی هدایت شود ضمن آنکه تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی باید در اولویت باشد و یک اراده قوی برای مدیریت این موضوع باید وجود داشته باشد.

چرا فولادی‌ها معدنی‌ها سهامدار کارخانه‌های یکدیگر نیستند؟

جمیلی افزود: یکی از مشکلات اساسی معدن و صنایع معدنی این است که فولادی‌ها معدن کار شدند و معدن کاران در بخش فولاد ورود پیدا کرده‌اند. پرسش اینجاست که چرا این دو بخش معدن و فولاد نمی‌توانند با هم مشارکت داشته و سهامدار کارخانه‌های یکدیگر نیستند.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: کشور‌های رقیب ایران در منطقه و جهان برنامه‌ای توسعه‌ای بسیاری دارند، باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و نگاه به تحولات منطقه‌ای و جهانی برنامه کلان مدیریتی برای معدن و صنایع معدنی داشته باشیم.


نیاز به برنامه‌ریزی برای ساخت یک میلیون مسکن


وی افزود: تامین فولاد برای پروژه یک میلیون مسکن در سال باید برنامه‌ریزی شود. باید با کنار گذاشتن اختلاف نظرها، دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.
جمیلی در پاسخ به این پرسش که آینده صنایع بورسی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: باید به سودآوری صنایع کمک کنیم تا بعد از سودآوری به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های جدید بروند. اعطای وام برای رفع زیان بورسی شرکت‌ها راهکار چندان مناسبی نیست، تا کنون سرمایه‌گذاری در برخی صنایع با تکیه بر ذخایر غنی از جمله گاز انجام شده است. نمی‌توان این شرکت‌ها و کارخانجات را به یکباره کنار گذاشت، این شرکت‌ها باید به فکر افزایش بهره وری از روش‌های مختلف باشند.
وی با بیان اینکه قیمت انرژی از جمله برق، گاز و آب باید آرام آرام به قیمت‌های اصلی برسد، گفت: کیفیت فولاد ایران حرف اول را در جهان می‌زند و تمام کشور‌هایی که از ایران فولاد وارد می‌کنند از کیفیت این کالا راضی هستند. در حال حاضر هزینه تولید ما پله پله در حال نزدیک شدن به قیمت جهانی است. باید بهره‌وری را به استاندارد‌های جهانی برسانیم تا خود کالا در بازار‌های جهانی رقابت کند.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: باید انرژی به شکل مستمر به صنایع برسد، نباید هیچ صنعتی بدون برق و گاز بماند. قطع گاز صنایع مانند این است که شخصی را محکوم به اعدام و یا قطع دست و پا کنیم. با این کار توانمندی‌هایمان را از دست خواهیم داد. همان‌قدر که صنایع باید میزان مصرف انرژی خود را به استاندارد‌ها نزدیک کنند، باید مصارف خانگی هم استاندارد سازی شود. باید به مردم در زمینه مصرف درست گاز آموزش دهیم. همان کاهش دمای وسایل گرمایشی، جلوگیری از هدر رفت انرژی توسط مردم نیز باید رعایت شود. باید تمام تلاش‌ها به سوی بهره‌وری باشد تا صنایع از نظر تامین گاز و برق مشکل نداشته باشند.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده