تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۱۳۰۱
کد خبر: ۲۳۷۳۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار؛ بهترین مجرا برای عرضه و تقاضای محصولات فولادی

‌می‌متالز - یک فعال صنعت فولاد گفت: اگر الزام به عرضه محصولات فولادی و آهن اسفنجی در بورس کالا باشد، باید عرضه کارشناسانه و دقیق تبیین شده باشد در غیر این صورت عرضه‌های غیراصولی موجب افزایش نرخ محصولات و ضربه به بازار خواهد شد و در شرایط فعلی، اگر عرضه و تقاضا بر عهده بازار گذاشته شود، بازار می‌تواند به خوبی خودش را تنظیم کند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا هوشمند افزود: عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا از مجاری این کانال معاملاتی می‌تواند برای تعادل بازار مناسب باشد، ولی من معتقدم بازار خود بهترین تنظیم‌کننده است و خودش مسیر خودش را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که مازاد عرضه آهن اسفنجی در بازار وجود دارد و کمبود عرضه نیست دولت و وزارت صمت باید در این شرایط بازار را به حال خود رها کند.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: وقتی وزارت صمت کارخانه‌های تولیدی را ملزم به عرضه آهن اسفنجی و گندله به بورس کالا می‌کند به دلیل سیستم نظارتی ضعیف، این الزام فقط در قالب یک بخشنامه می‌ماند و کارخانه‌های تولیدکننده هم به سمت فرار از اجرای بخشنامه و قوانین می‌روند و با ایجاد تعهدات تولیدی برای خود، از عرضه محصولات خود به بورس کالا طفره می‌روند.

هوشمند افزود: این شیوه عرضه باعث ضربه زدن به بازار می‌شود، زیرا یکی اینکه تعهدات قبلی ایجاد شده موجب خواهد شد بسیاری از مجموعه‌ها نتوانند هم از بورس کالا و هم از عرضه‌کننده‌ها خرید کنند و این باعث خواهد شد عرضه‌کننده فقط به سمت تأمین تعهدات و کارخانه‌های بزرگ برود و کارخانه‌های کوچک قطعاً با کمبود مواد اولیه روبرو خواهند شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر عرضه و تقاضا بر عهده بازار گذاشته شود و بازار خودش را تنظیم کند فضای معاملات محصولات فولادی بهتر خواهد شد.

این فعال صنعت گفت: اگر الزام به عرضه محصولات به بورس کالا باشد باید بورس به‌نوعی محصولات را تنظیم کنیم که کارشناسانی که پشت این مصوبه هستند هم نگاه خوبی به تولید وهم نگاه دقیق به عرضه و هم شناخت دقیق از دپو‌های عرضه‌کننده داشته باشند و زمانی این موضوعات موردتوجه قرار گرفت عرضه صورت بگیرد و در غیر این صورت، عرضه‌های غیراصولی موجب افزایش نرخ محصولات و ضربه به بازار خواهد شد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده