تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۳۷۳۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس:

امکان تامین ۳۰ درصد از بودجه از محل فروش اموال مازاد وجود دارد

‌می‌متالز - نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود، می‌توان ۳۰ درصد از درآمد بودجه را از محل فروش اموال مازاد تامین کرد.

به گزارش می‌متالز، «عباس بابایی کارنامی» با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: دولت موظف است براساس قانون لایحه بودجه سالانه کل کشور را تدوین و به مجلس تقدیم کند و در شرایط فعلی برای توجیه کسری بودجه فروش اموال مازاد دولت مطرح است، اما تجربه نشان می‌دهد که در گذشته از این ظرفیت قانونی به نفع افراد خاص و گروه‌ها استفاده شده است.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گذشته مواردی وجود داشته که برای فروش اموال مازاد، مناقصه‌های صوری برگزار کردند و افراد فاقد شرایط اموال دولتی را دریافت کردند.

نماینده مردم ساری در مجلس افزود: براساس گزارش امسال تاکنون ۳ درصد از قانون فروش اموال مازاد دولت اجرایی شده و اگر از این ظرفیت قانون استفاده شود، می‌توان ۳۰ درصد درآمد بودجه از این راه تامین شود.

بابایی کارنامی با بیان اینکه دولت سیزدهم باید برنامه راهبردی برای بودجه ۱۴۰۱ تدوین کند، گفت: برای فروش اموال مازاد دولت، صرفا تصمیم وزیر اقتصاد کافی نیست. اگرچه وی توانمندی زیادی دارد، اما باید مجموعه دولت و شخص رییس جمهور با این تصمیم همراهی بیشتری کنند.

وی با ذکر مصداقی از فروش اموال دولت به بازدید نمایندگان از «شرکت مادر تخصصی نیروگاه حرارتی برق تهران» اشاره کرد و گفت: در بازدید از این شرکت مسوولین این شرکت اذعان داشتند که ۵۰ هزار مگاوات کسری برق در کشور داریم و قرار شد ۱۰ نیروگاه در این زمینه ساخته شود. بنده اعتقاد دارم با فروش ساختمان اداری این شرکت در سعادت آباد می‌توان ۳ نیروگاه تولید برق در کشور تاسیس کرد و این مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت است.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: اگر وزیر امور اقتصادی و دارایی قصد فروش اموال دولت را داشته باشد، باید مجموعه دولت با تصمیم وزیر هماهنگ باشد. در این زمینه البته نقش رییس جمهور و معاون اول بسیار برجسته است.

نماینده مردم ساری در مجلس در ادامه تهاتر نفت را شیوه خوبی برای جبران کسری بودجه ۱۴۰۱ کل کشور ارزیابی کرد و گفت: با این شیوه می‌توان تکمیل و ساخت خیلی از پروژه در کشور را با ساز و کار رسمی به بخش خصوصی و تعاونی‌ها واگذار کرد.

وی در عین حال تهاتر نفت را شیوه و ظرفیت خوبی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در کشور عنوان و تصریح کرد: مجموعه‌هایی مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شستا می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

بابایی کارنامی با اشاره به بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: دولت می‌تواند در قبال بدهی خود به این سازمان نفت بفروشد و سازمان تامین اجتماعی هم در مذاکره با بخش خصوصی و گروه‌های هدف معادل بدهی خود نفت دریافت کند و بفروشد.

این نماینده مجلس یادآورشد: اگر همه با رییس جمهور همراه باشند آینده خوبی برای کشور در پیش داریم؛ مجلس هم در این زمینه کوتاهی نخواهد کرد و همراه و همگام با دولت سیزدهم برای رفع مشکلات معیشتی مردم قدم برمی‌دارد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی همچنین درباره ساماندهی فرار مالیاتی در کشور گفت: واقعیت این است که زیرساخت‌های اقتصادی کشور در زمینه اخذ و ساماندهی مالیات چندان موثر نیست و ساماندهی این بخش نیازمند عزم جدی دولت ومجلس است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده