تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۳۸۱۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش ۸۰ درصدی فرار مالیاتی با عملیاتی شدن سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی/ سامانه مودیان به بلوغ نرسیده است

‌می‌متالز - بسیاری از کارشناسان بر ضرورت تکمیل سامانه پایانه‌های فروشگاهی و مودیان تاکید دارند. پیش‌بینی می‌شود با تکمیل این دو سامانه ۸۰ درصد فرار‌های مالیاتی در کشور کاهش یابد، اما با وجود گذشت زمان قانونی، این سامانه‌ها همچنان به صورت کامل عملیاتی نشده‌اند.

به گزارش می‌متالز، مدت‌ها است بحث افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت به منظور ایجاد درآمد‌های پایدار و قابل اتکا در بودجه مطرح شده است. در حال حاضر تدوین برخی پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات برعایدی سرمایه نیز در دستور کار مجلس یازدهم و کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

گفتنی است که به عقیده کارشناسان مالیاتی اجرای این پایه‌های مالیاتی جدید و کاهش حجم عظیم فرار‌های مالیاتی که در کشور وجود دارد، نیازمند اجرای سامانه‌های الکترونیکی و تغییر ساختار سازمان امور مالیاتی از ممیز محوری به مالیات سیستمی است.

طبیعی است که چنین تغییری نیازمند تکمیل سامانه‌های مالیاتی در کشور است. در حال حاضر سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی شاید مهم‌ترین سامانه‌های در حال تکمیل هستند که با عملیاتی شدن آن‌ها بسیاری از فرار‌های مالیاتی کشف خواهد شد و زمینه برای اجرای پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر مجموع درآمد که منجر به برقراری عدالت در مالیات‌ستانی خواهد شد، به وجود می‌آید.

کوروش محمدی، مدیرکل سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور درمورد وضعیت سامانه مودیان برای تحقق مالیات ستانی عادلانه گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی یک سابقه و تاریخچه‌ای از قبل دارد. قوانین زیادی از جمله قانون نظام صنفی تصویب شد تا اینکه در نهایت قانون پایانه فروشگاهی در آبان سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد.

وی افزود: بر اساس ضوابط قانونی، کارگروه راهبری سامانه مودیان متشکل از پنج عضو شروع به سیاست گذاری و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها کرد.

مدیرکل سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اولین ویرایش سامانه مودیان انجام شد، گفت: این نظام دو پلت فرم دارد؛ نخست پلت فرم پایانه فروشگاهی و دوم هم پلت فرم سامانه مودیان است، اما هر دو فقط در کنار هم می‌توانند قانون و نظام را ایجاد کنند.

محمدی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای این قانون فراهم شده گفت: ما این قانون را با یک سری از مودیان منتخب، اجرایی کردیم و بازخورد‌های لازم را هم گرفتیم و در حال حاضر هم آماده اجرای سراسری آن در کشور هستیم.

وی با تذکر این نکته که سامانه مودیان هنوز به بلوغ لازم برای اجرا در جامعه نرسیده گفت: این سامانه باید کم کم اجرایی شود تا بازخورد‌های بیشتری گرفته شود.

مدیرکل سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور درمورد دلایل تأخیر در بهره برداری از سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی گفت: معمولاً طرح‌های بزرگی که تغییر ساختاری و رفتاری ایجاد می‌کنند را نمی‌توان در یک مدت زمان کم انجام داد ضمن اینکه بلوغ و بستر لازم هم برای اجرای آن در بین فعالان کسب و کار وجود نداشت.

وی افزود: فضای انتخابات، تغییر دولت‌ها و کندشدن روند تصمیم گیری‌ها نیز در به عقب افتادن اجرای سراسری این قانون نقش داشتند.

محمدی در رادیو گفتگو با بیان اینکه قانون پایانه فروشگاهی برای اجرا ۱۵ ماه مهلت داشت گفت: این فرصت ۱۵ ماهه با شرایط کشورمان متناسب نبود و برای همین فرصت و مهلت بیشتری درخواست کردیم.

مدیرکل سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: سامانه مودیان یک طرح ملی است و صرفاً وظیفه سازمان امور مالیاتی نیست لذا همه نهاد‌ها و ارگان‌ها باید به کمک سازمان آمده و برای اجرای آن همکاری کنند.

کاهش ۸۰ درصدی فرار‌های مالیاتی با عملیاتی شدن سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی

محمد محمودی، عضو شورای مشورتی وزارت امور اقتصاد و دارایی و کارشناس امور مالیاتی درمورد وضعیت سامانه مودیان برای تحقق مالیات ستانی عادلانه گفت: سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی تمام اطلاعات و تراکنش‌های بانکی و عملکرد تک تک اشخاص جامعه حتی افرادی که مودی نیستند را هم در برگرفته است. سازمان امور مالیاتی حداقل سه تا پنج سال زمان نیاز دارد تا این دو را تکمیل کند.

وی با اشاره به اینکه پلت فرم سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی بسیار دقیق و عمیق طراحی شده است، گفت: کلیه فعالیت‌های مودیان اعم از فعالان اقتصادی ثبت شده و فعالان غیراقتصادی در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی رصد می‌شود و قطعاً جلوی بیش از ۸۰ درصد فرار‌های مالیاتی نیز گرفته خواهد شد.

عضو شورای مشورتی وزارت امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: این سامانه به قدری دقیق است که مدیران فاسدی که دارایی‌ها و وجوهی را بابت رانت‌هایی به نام دیگران و به حساب دیگران اخذ کردند اگر در این سامانه به طرق مختلف به حسابشان منتقل شود باید مالیات بر درآمد اتفاقی پرداخت کنند.

محمودی با بیان اینکه بازرسی‌ها و جریمه‌های بسیار سنگینی برای پزشکانی که از مالیات فرار می‌کنند پیش‌بینی شده گفت: جرایم در این قانون به قدری سنگین و بازدارنده است که مودیان مالیاتی و پزشکان، دیگر تمایلی به فرار مالیاتی نخواهند داشت.

این کارشناس امور مالیاتی تاکید کرد: سامانه مودیان صرفاً یک سامانه مالیاتی نیست و بسیاری از مشکلات و مسائل دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را هم حل و فصل خواهدکرد.

وحیدرضا پرهیزکاری، پژوهشگر حوزه مالیات از اندیشکده اقتصاد مقاومتی با انتقاد از تأخیر در اجرای سامانه مودیان گفت: جدا از دلایل زیرساختی، وجود ذی‌نفعان هم می‌تواند برای اجرای سامانه مشکل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ما حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشورمان داریم، گفت: سامانه مودیان به راحتی می‌تواند با فرار مالیاتی مبارزه کند.

این پژوهشگر حوزه مالیات دسترسی به اقتصاد غیرشفاف و زیرزمینی کشور را با وجود این سامانه امکانپذیر دانست و گفت: با این سامانه می‌توان از فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و غیرشفاف نیز مالیات دریافت کرد.

پرهیزکاری با انتقاد از اینکه هنوز کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداختی ساماندهی نشدند، گفت: تا زمانی که به این موضوع رسیدگی نشود اجرای سامانه مودیان هم خیلی سخت خواهدشد.

وی عدالت مالیاتی، افزایش درآمد و کاهش فرار‌های مالیاتی را از مزیت‌های سامانه مودیان برشمرد و افزود: کره جنوبی در این حوزه بسیار موفق عمل کرده و خیلی کشور‌ها هم الگوبرداری کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده