تاریخ: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۳۷۹۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هوشمندسازی؛ موثرترین راهکار مبارزه با فرار مالیاتی

‌می‌متالز - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین راهکار و برنامه جدی نظام مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور است.

به گزارش می‌متالز، داود منظور با تاکید بر مبارزه با فرار مالیاتی افزود: با پیشبرد برنامه هوشمندسازی نظام مالیاتی و حاکمیت داده‌ها و اجرای سیستم حسابرسی بر مبنای ریسک مودیان، عملا گام مهمی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: نظام مالیاتی با تکیه بر موتور ریسک قادر خواهد بود، با تمرکز بر پرونده‌های پر ریسک و بدون رسیدگی بخش قابل توجهی از پرونده‌های مالیاتی، با کمترین هزینه، مالیات متناسب با میزان درآمد واقعی افراد را وصول کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که همین اینک در دستور کار سازمان قرار دارد، یکی از مراحل اصلی تحقق نظام هوشمند مالیاتی تحقق پیدا خواهد کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید و استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به هوشمند شدن نظام مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی کمک کند.

وی تصریح کرد: مهمترین پیامد اجرای نظام مالیاتی هوشمند، شفافیت است و باتحقق نظام نوین مالیاتی، عملا تمامی اطلاعات مودیان به صورت شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد.

منظور اضافه کرد: رعایت انصاف و عدالت، رضایت مودیان، هوشمندسازی نظام مالیاتی، وصول حداکثری و ارتقا سلامت نظام اداری، چارچوب اصلی نظام مالیاتی برای توسعه و کارآمدی محسوب می‌شود که همه ارکان نظام مالیاتی باید در این چارچوب حرکت کنند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده