تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۵۸۷
کد خبر: ۲۳۷۳۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان؛

کاهش ۵ درصدی صادرات سیمان در سال جاری

‌می‌متالز - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: فاز سوم قطعی گاز هم از روز گذشته (پنجشنبه) آغاز شد که طی آن گازرسانی به تنها ۱۶ شرکت ادامه می‌یابد و گاز باقی شرکت‌ها قطع می‌شود. یعنی بخشی از کارخانجات تهران، البرز و برخی از کارخانجات جنوب کشور همچنان گاز خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، عبدالرضا شیخان در گفت‌وگویی در مورد آخرین وضعیت کارخانجات سیمان اظهار داشت: فاز قطع اول گاز کارخانجات سیمان از ۱۵آبان ماه آغاز شد که از میان ۷۶ شرکت سیمان، گاز ۱۵ کارخانه در شمال و شرق کشور و همینطور آذربایجان قطع شد. در فاز دوم که از ۲۵آبان ماه آغاز شد گاز ۲۴ کارخانه دیگر قطع شد. فاز سوم قطعی گاز هم از دیروز آغاز شد که طی آن گازرسانی به تنها ۱۶ شرکت ادامه می‌یابد و گاز باقی شرکت‌ها قطع می‌شود. یعنی بخشی از کارخانجات تهران، البرز و برخی از کارخانجات جنوب کشور همچنان گاز خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که اولویت‌بندی قطعی گاز کارخانجات بر چه اساسی است، گفت: بخشی از این موضوع به مسائل تکنیکی مربوط می‌شود. فشار گازی که به شمال کشور می‌رسد کاهش پیدا می‌کند و قاعدتا باید برای این مناطق واردات از کشور‌های آن منطقه انجام شود که این واردات انجام نشد و در نتیجه کارخانجات این مناطق در اولویت اول قطعی گاز قرار گرفتند و اولویت‌بندی بعدی هم به شکل انجام شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: در صنعت سیمان زمان طراحی کارخانه، مخازن ذخیره مازوت را در کارخانه‌ها تعبیه کرده‌اند. ما امکان ذخیره‌سازی ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون لیتر مازوت را داریم که برای ۳۰ تا ۳۵ روز این صنعت جوابگو است. از ابتدای سال همه می‌دانند که گاز در زمستان قطع می‌شود، خواسته ما این بود؛ اجازه دهند که کارخانجات سیمان ذخیره‌سازی مازوت به صورت اعتباری را انجام دهند. همه این ذخایر هم توسط وزارت نفت یا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پلمپ شوند تا در زمانی قطعی گاز فک پلمپ شود.

وی افزود: در یکی دو ماه اخیر برای این موضوع اقدام شد، ولی چون نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانجات فولاد هم همین مشکل را دارند، فشار مضاعفی به حمل و نقل و ترابری مازوت وارد می‌شود که باز اولویت‌بندی انجام می‌شود که اول مازوت برای نیروگاه‌ها و بعد برای کارخانجات صنعتی ارسال شود. با این حال بیشتر کارخانجات سیمان توانسته بودند که برای استفاده ۱۵ روز ذخیره‌سازی مازوت را انجام دهند، ولی برخی هم به علت سخت‌گیری‌ها نتوانستند. از زمان قطعی گاز، هر فازی که گاز آن قطع شده مازوت‌سوزی را شروع کرده است.

شیخان در مورد وضعیت صادرات سیمان خاطرنشان ساخت: در ۷ ماهه گذشته حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن صادرات سیمان و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نیز صادرات کلینکر داشتیم؛ بنابراین در ۷ ماه گذشته حدود ۷ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر کشور بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵ درصد کاهش را تجربه کرده که قیمت آن ۲۵ تا ۳۰ دلار است. کشور‌های هدف صادراتی ما نیز بیشتر کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه آسیای میانه، عراق و افغانستان هستند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده