تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۳۷۳۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد:

عبور صنایع از زمستان با توزیع عادلانه قطعی گاز

‌می‌متالز - افزایش مصرف خانگی و کاهش فشار گاز در زمستان برهیچ کس پوشیده نیست، اما قطعی گاز نباید فقط گریبانگیر یکی دو صنعت را بگیرد، بلکه ایجاد چنین محدودیتی در واحد‌های تولیدی باید به صورت عادلانه بین صنایع بزرگ توزیع شود که کشور بتواند با حداقل خسارت از زمستان عبور کند.

به گزارش می‌متالز، "سید رسول خلیفه سلطانی"، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به قطعی احتمالی گاز در کشور و تاثیر آن در واحد‌های تولیدی سیمان و فولاد اشاره کرد و گفت: برخی از صنایع در کنار قطعی گاز قادر به استفاده از مازوت هستند که این امر باعث می‌شود تا از ضرر وزیان‌های هنگفت در این واحد‌های صنعتی به دلیل تداوم تولید جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: در مقابل در این میان بسیاری از واحد‌های تولیدی وجود دارند که به هیچ عنوان استفاده از سوخت دوم برای آن‌ها مقدور نیست؛ بنابراین قطعی گاز و تاثیر آن بر روند تولید آن‌ها منجر به ضرر و زیان هنگفت این واحد‌ها می‌شود.

خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: برخی از واحد‌های تولیدی از مازوت به عنوان پیش گرم در کوره نورد استفاده می‌کنند که از این طریق می‌توانند پاسخگوی قطعی گاز و استمرار تولید باشند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تأکید بر عدم امکان استفاده از مازوت در برخی از واحد‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: متاسفانه واحد‌های تولیدی که مشغول به تولید آهن اسفنجی هستند، استفاده از مازوت برای آن‌ها مقدور نیست؛ بنابراین قطعی گاز این صنایع را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه گاز در آهن اسفنجی به عنوان سوخت محسوب نمی‌شود بلکه از آن به عنوان خوراک استفاده خواهد شد، گفت: در این واحد‌ها قطعی گاز باعث تعطیلی خط تولید و نیز ضرر و زیان‌های بسیار سنگین این واحد‌ها می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است هر چه زودتر برای این واحد‌ها تصمیمات جدی در راستای جلوگیری از قطعی گاز آن‌ها اتخاذ شود.

خلیفه سلطانی تاکید کرد: همیشه قطعی گاز در زمستان یا قطعی برق در تابستان، واحد‌های تولیدی را با مشکل اساسی روبرو کرده و باعث ایحاد مشکل اساسی در تولید و کمبود کالا در بازار شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: اکنون هشدار‌هایی مبنی بر قطعی گاز به برخی از واحد‌های تولیدی داده شده است، اما در هر صورت در زمستان باید برنامه ریزی‌هایی برای جلوگیری از قطعی گاز و تغییر نحوه فعالیت واحد‌ها صورت گیرد.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی انجام شده باید به گونه‌ای باشد که میزان مصرف گاز در همه صنایع به نسبتی مشخص کاهش یابد و بهتر است قطعی گاز نیز به صورت عادلانه و منصفانه در میان همه واحد‌های تولیدی توزیع شود تا شاهد تعطیلی فعالیت تولیدی فقط یک واحد صنعتی نباشیم.

خلیفه سلطانی اعلام کرد: قطعی گاز نباید فقط گریبانگیر صنایع فولادی و سیمانی باشد بلکه ایجاد چنین محدودیتی در واحد‌های تولیدی باید شامل حال شرکت‌های پتروشیمی شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: براساس صحبت‌های انجام شده قطعی گاز در واحد‌های پتروشیمی باید بیش از دیگر واحد‌های تولیدی فولاد یا سیمان در اولویت قرار بگیرد، چراکه کمبود سیمان در بازار سبب اثرگذاری آن در بازار داخلی می‌شود و در مقابل قطعی گاز در واحد‌های پتروشیمی به دلیل صادرات محور بودن محصولات این واحد‌ها نمی‌تواند چندان تاثیر زیادی را در بازار داخلی ایجاد کند.

وی در پایان گفت و گوی خود اعلام کرد: به هیچ عنوان نباید اعلام شود که گاز واحد‌های فولادی و سیمانی در زمستان به منظور جبران کمبود‌های در نظر گرفته شده قطع می‌شود، اما پتروشیمی‌ها می‌توانند ادامه دهنده فعالیت‌های تولیدی خود باشند، در این زمینه باید به طور قطع، اقدام پیشگیرانه‌ای صورت گیرد تا در بازار داخلی دچار مشکل نشویم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده