تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۲۳۷۷۲۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

آهنگ رشد قیمت مسکن کند شد

‌می‌متالز - قیمت مسکن در آبان ماه ۱۴۰۰ در شهر تهران در حالی ۱۷.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت که این رقم در مقایسه آبان ماه ۹۹ با آبان ماه ۹۸ رشدی ۱۱۸.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، گزارش «تحوالت بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۰» که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

تعداد معاملات افزایش یافت

بر اساس این گزارش، در آبانماه سال ۱۴۰۰، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۳.۵ و ۶۳.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از مجموع ۷ هزار و ۳۰۴ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۲ درصد بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با آبان ماه سال قبل حدود ۶.۹ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های "۶ تا ۱۰"، "۱۱ تا ۱۵" و "۱۶تا ۲۰" سال ساخت افزوده شده است.

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۳.۸ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

افزایش ۱.۲ قیمت مسکن نسبت به مهرماه

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲ میلیون و ۱۰ هزار ریال بود که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۷.۷ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه آبانماه سال ۱۳۹۹ (معادل ۱۱۸.۲ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به منطقه یک و کم‌ترین آن با ۱۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۳.۲ و ۲۰.۶ درصد افزایش نشان می‌دهند.

بیش‌ترین تقاضا برای واحد‌های ۵۰ تا ۶۰ متری

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در آبان ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که واحد‌های مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا با سهم ۱۷.۲ درصد، بیش‌ترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است و دامنه‌های قیمتی ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به ترتیب با سهم‌های ۱۷ و ۱۲.۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۶۱.۶ درصد واحد‌های مسکونی، با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شده‌اند.

همچنین توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در آبان ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، بیش‌ترین سهم از معاملات انجام شده به واحد‌های مسکونی با زیربنای "۵۰ تا ۶۰ "متر مربع با سهم ۱۶.۱ درصد اختصاص داشته است. واحد‌های دارای زیربنای "۶۰ تا ۷۰ "و "۷۰ تا ۸۰ "متر مربع به ترتیب با سهم‌های ۱۵.۷ و ۱۲.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۹ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

رشد ۵۱ درصدی اجاره‌بها در تهران

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان ماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۵۱.۶ و ۵۴.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده