تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۳۹۸۶۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای همچنان در دولت است

‌می‌متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی از بررسی آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد. اسفندماه سال ۹۹ این آیین‌نامه برای بررسی به هیات دولت ارسال شده بود.

به گزارش می‌متالز، محمودزاده در خصوص ساماندهی بازار اجاره و روند بررسی و تصویب آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای، اعلام کرد: آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای در کمیسیون‌های زیربنایی دولت در دست بررسی است. چنانچه تعیین‌تکلیف شود در دولت می‌آید و قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

محمودزاده همچنین در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی، گفت: هم اکنون بیش از ۹۵۰ هزار واحد آماده اخذ تسهیلات در نظام بانکی وجود دارد که امیدواریم در همراهی بانک‌ها روند تسهیلات دهی به متقاضیان مسکن سرعت یابد.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که طبق تازه‌ترین آمار بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند بیشترین میزان مشارکت را مربوط به تهران دانست که شامل ثبت‌نام ۳۵۹ هزار واحد در تهران بوده است.

اسفندماه سال گذشته یعنی حدود ۹ ماه قبل معاون وزیر راه و شهرسازی از ارسال آیین‌نامه اجرایی اجاره‌داری حرفه‌ای به هیات دولت خبر داده و گفته بود: این برنامه یک مسیر و جریان جدید در حوزه اجاره‌داری و ازدیاد واحد‌های مسکونی اجاره‌ای در سراسر کشور خصوصا با اولویت کلانشهر‌ها و شهر‌هایی که بیشتر مشکل مسکن داریم، ایجاد خواهد کرد.

محمودزاده با تشریح جزئیات برنامه وزارت راه برای اجاره‌داری حرفه‌ای، افزود: واحد‌هایی که در زمین دولت ساخته می‌شود برای همیشه به‌صورت اجاره‌داری اداره می‌شود. در کشور یک بازار اجاره مسکن داریم که به‌صورت سنتی فعالیت می‌کند. این بازار سرجای خودش خواهند ماند و قصد تغییر آنرا نداریم، اما در کنار آن بازار حرفه‌ای اجاره‌داری برای تعادل‌بخشی به بازار اجاره ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در این بازار بخش خصوصی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانند با گرفتن زمین‌های ۹۹ ساله از دولت -که زمین‌ها قابل فروش نیست- اقدام به ساخت و ساز واحد‌های اجاره می‌کند.

وی افزود: همچنین اگر سرمایه‌گذار در زمین متعلق به خودش ساخت و ساز کرده و فقط از تسهیلات و کمک‌های حمایتی استفاده کند، برای یک مدت معین اجاره‌داری می‌کند و بعد از آن واحد‌ها در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که واحد‌های ساخته شده در زمین‌های دولتی برای همیشه به‌صورت اجاره‌داری است، اضافه کرد: برای نهاد‌های حمایتی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا بتوانند در این حوزه ورود کرده و با مشارکت و حمایت واحد‌های اجاره‌ای ساخته خواهد شد.

محمودزاده یادآور شد: همچنین فضا برای شهرداری‌ها فراهم شده تا بتوانند از این موقعیت استفاده کنند. واحد‌های اجاره‌ای در مساحت‌های مختلف برای گروه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود و بسته به میزان کمک دولت برای ساخت، نرخ اجاره تعیین و کنترل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده