تاریخ: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۳۸۰۳۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

قیمت مسکن تا پایان سال ثابت است

‌می‌متالز - این روز‌ها با افزایش نرخ ارز این سوال مطرح می‌شود که آیا قیمت مسکن نیز دستخوش تحول خواهد شد یا خیر؟ اما از سوی دیگر نیز افت معاملات مسکن این ذهنیت را ایجاد می‌کند که آیا امکان دارد نرخ رشد قیمت مسکن منفی شود؟ چرا که بازار مسکن سابقه کاهش و منفی شدن قیمت‌ها را بعد از رشد سنگین قیمت‌ها داشته است

به گزارش می‌متالز، برخی فعالان حرفه‌ای بازار مسکن می‌گویند که شهر تهران بعد از جهش سال ۹۲ در سال ۹۳ با ثبات و سال ۹۴ با نرخ رشد منفی مواجه شد. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که دلیل رکود خرید و فروش مسکن این روز‌های بازار مسکن چیست؟ گفت: بار‌ها اعلام کرده ام که بازار مسکن با این قیمت‌ها دیگر کشش افزایش قیمت و همسان شدن با قدرت خرید متقاضیان را ندارد. وقتی قیمت‌ها سرسام آور بنا به دلایل مختلفی، چون رشد نرخ ارز، نرخ سوخت و نهاده‌های تولید رشد می‌کند بدون شک قدرت خرید نیز روز به روز کاهش می‌یابد. وی افزود: هر چقدر که توان خرید متقاضیان مسکن کاهش یابد میزان و تعداد مستاجران نیز رو به افزایش خواهد گذاشت. همین موضوع راهی برای افزایش تقاضا و قیمت‌ها در اجاره بها خواهد شد.

خسروی با تاکید بر اینکه با رکود شدید معاملات مسکن در ماه گذشته، شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق هم بودیم اظهار داشت: طبق گزارش‌هایی که از برخی املاکی‌های سطح شهر تهران در ماه گذشته داشتیم برخی از املاکی‌ها عنوان می‌کردند که در یک ماه حتی یک مورد قرارداد منجر به خرید و فروش را به ثبت نرسانده اند. این وضعیت باعث شد تا برخی دارندگان و فروشندگان پول لازم از قیمت‌های پیشنهادی خود عدول کنند. وی در پاسخ به این پرسش که طبق آمار‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی اجاره بها افزایش بالایی داشته است؟ گفت: دلیل رشد اجاره بها را نباید تنها در ثبات قیمت مسکن جستجو کرد. یعنی نباید اینطور تصور کرد که، چون قیمت مسکن افزایش نداشته پس باید اجاره بها نیز افزایش نیابد. اما دلیل رشد اجاره بها را می‌توان به کمبود فایل و افزایش تقاضا نسبت داد. هر چند که سایر عوامل مثل تورم نیز در آن نقش دارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص آینده بازار مسکن با توجه به برخی تحولات قیمتی در بازار ارز ادامه داد: اگر بخواهیم در خصوص آینده بازار مسکن اظهارنظر کنیم باید گفت که بهای مسکن تا پایان سال ثبات خواهد داشت چرا که بازار مسکن کشش رشد قیمت ندارد. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در مهر ماه امسال به ۳۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده که این عدد حاکی از کاهش ۰.۲ درصدی نسبت به شهریور است. البته در این ماه شمار معاملات کاهش قابل توجه داشته و تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۵.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب معادل ۲۹.۸ و ۳۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس گزارش بانک مرکزی بیشترین متوسط قیمت مسکن پایتخت در مهر امسال با ۶۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان مربوط به منطقه یک بود و کمترین متوسط قیمت با نرخ ۱۵ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان برای منطقه ۱۸ ثبت شده است. البته در این ماه اجاره مسکن افزایش قابل توجه داشت و شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال جاری حاکی از رشد به‌ترتیب ۴۸.۴ و ۵۱.۳ درصدی نسبت به مهر ۹۹ است.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده