تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۳۸۱۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاکید ایران و سوریه بر توسعه همکاری‌ها

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر سوریه امروز چهارشنبه در دمشق، افزایش تبادل تجاری و افق‌های گسترده‌تر برای همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری و صنعتی بین دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر گسترش همکاری‌های دو کشور تاکید کردند.

به گزارش می‌متالز، "سید رضا فاطمی امین" وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات بلندپایه همراه و "حسین عرنوس" نخست وزیر سوریه راه‌های تقویت همکاری اقتصادی و صنعتی و افزایش تبادل تجاری و تهاتر کالا و مواد مورد نیاز بازار دو کشور را - برای غلبه بر اثرات تحریم‌های ظالمانه تحمیلی علیه دو ملت - بررسی کردند.

نخست وزیر سوریه در این دیدار بر اهمیت پیگیری توافقنامه‌های امضا شده بین دو طرف، اجرای پروژه‌های مشترک طبق برنامه زمانی مشخص و ادامه هماهنگی‌ها برای رفع مشکلات اجرایی و همچنین جستجوی افق‌های گسترده‌تر برای همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری و صنعتی در راستای منافع دو جانبه دو کشور دوست تاکید کرد.

عرنوس با قدردانی از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم سوریه در مسیر مقابله با جنگ تروریستی و محاصره ظالمانه، بر آمادگی دولت سوریه برای اتخاذ همه اقداماتی که به پیشبرد کار و همکاری مشترک بویژه در زمینه اقتصادی کمک می‌کند، تاکید کرد این همکاری‌ها باید هم سطح با روابط سیاسی راهبردی بین سوریه و ایران باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان نیز در این دیدار بر تداوم حمایت ایران از مردم سوریه و تلاش برای توسعه روابط اقتصادی برای احیای جایگاه صنعت سوریه تاکید و به تمایل بسیاری از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در سوریه و ایجاد پرژوه‌های مشترک همراه با فعالیت‌های اقتصادی در آن اشاره کرد.

برپایه این گزارش، در این دیدار همچنین بر لزوم تشویق صنعتگران دو کشور به مشارکت و ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک که شامل بسیاری از صنایع مورد نیاز بازار سوریه و ایران می‌شود، تاکید شد.

در این دیدار وزیران اقتصاد و تجارت خارجی و صنعت و رئیس سازمان برنامه ریزی و همکاری‌های بین المللی سوریه حضور داشتند.

«سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران از روز یکشنبه همراه با یک هیات اقتصادی و صنعتی به سوریه سفر کرد و طی این مدت ضمن برگزاری چندین دیدار رسمی با مقامات این کشور، دومین نمایشگاه محصولات ایرانی در سوریه و مرکز تجاری ایران در دمشق را افتتاح کرد.

مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق در حالی افتتاح شد که دومین نمایشگاه تخصصی ایران در سوریه دیروز (دوشنبه) در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دمشق گشایش یافت و تا سوم ماه آینده با حضور ۱۶۴ شرکت تجاری و صنعتی ادامه خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در مراسم افتتاح مرکز «مرکز تجاری ایران» در دمشق پایتخت سوریه در جمع خبرنگاران میزان حجم کنونی مبادلات تجاری بین سوریه و ایران را سه میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل تجربیات رایزنی‌هایی بین دو طرف انجام شده تا به حمایت از سوریه در مرحله پس از بحران، سقف مبادلات و معاملات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

«سید رضا فاطمی امین» عصر روز سه شنبه نیز پس از بازدید از تعدادی از کارخانه‌های شهرک صنعتی «عدرا» در حومه دمشق در جمع خبرنگاران هدف از سفر خود به سوریه را توسعه روابط اقتصادی دو کشور و بررسی امکانات حمایتی برای پویایی مجدد صنعت سوریه به ویژه نساجی و بازیابی موقعیت این صنایع که بر اثر جنگ تروریست‌ها علیه سوریه از دست رفته است، بیان کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های متوقف شده در سوریه و ایجاد صنایع مشترک، آمادگی دارند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده